Biuletyn Informacji Publicznej

Procedura planistyczna

zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia Punktu Przedszkolnego „Tęczowy ogród” w Szkole Podstawowej w Tomaszowie Bolesławieckim

UCHWAŁA NR IV/51/24
RADY GMINY WARTA BOLESŁAWIECKA
z dnia 26 czerwca 2024 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia Punktu Przedszkolnego „Tęczowy ogród” w Szkole Podstawowej w Tomaszowie Bolesławieckim

Na podstawie art. 8 ust. 15, art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737), art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 roku w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2020 r. poz. 1520) Rada Gminy Warta Bolesławiecka uchwala, co następuje:

§ 1. W uchwale nr XL/256/10 Rady Gminy Warta Bolesławiecka z dnia 28 września 2010r. w sprawie utworzenia Punktu Przedszkolnego „Tęczowy ogród” w Szkole Podstawowej w Tomaszowie Bolesławieckim wprowadza się następujące zmiany:
1) załącznik do uchwały określający Organizację Punktu Przedszkolnego otrzymuje brzmienie załącznika do niniejszej uchwały.
2) skreśla się § 3.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Warta Bolesławiecka

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2024 r.

Przewodniczący Rady
Krzysztof Robert Boluk

Załącznik do uchwały Nr IV/51/24
Rady Gminy Warta Bolesławiecka
z dnia 26 czerwca 2024 r.

Organizacja Punktu Przedszkolnego „Tęczowy Ogród” w Publicznej Szkole Podstawowej w Tomaszowie Bolesławieckim

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Ustala się nazwę punktu przedszkolnego: Punkt Przedszkolny „Tęczowy Ogród” w Publicznej Szkole Podstawowej w Tomaszowie Bolesławieckim, zwany dalej "punktem przedszkolnym".
2. Adres siedziby punktu przedszkolnego: Tomaszów Bolesławiecki 96, 59-720 Tomaszów Bolesławiecki.
3. Organem prowadzącym jest Gmina Warta Bolesławiecka.
4. Nadzór pedagogiczny sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty.
5. Pracodawcą dla osób zatrudnionych w punkcie przedszkolnym jest Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej im. Żołnierzy II Armii Wojska Polskiego w Tomaszowie Bolesławieckim, w której punkt został utworzony.
6. Działalność punktu przedszkolnego finansowana jest z budżetu Publicznej Szkoły Podstawowej im. Żołnierzy II Armii Wojska Polskiego w Tomaszowie Bolesławieckim.
7. Punkt przedszkolny jest placówką edukacji przedszkolnej dla dzieci w wieku 3-5 lat.
8. Liczba dzieci w punkcie przedszkolnym – 25 dzieci.
9. Przyjęcie dziecka do punktu przedszkolnego odbywa się w terminach ustalonych dla potrzeb rekrutacji ustalonych w Gminie Warta Bolesławiecka.
10. W przypadku wolnych miejsc, dzieci są przyjmowane do punktu przedszkolnego przez cały rok szkolny.
11. Punkt przedszkolny umożliwia odpłatne korzystanie z wyżywienia na zasadach ustalonych przez Dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej w Tomaszowie Bolesławieckim.

Rozdział 2.
Cele i zadania punktu przedszkolnego
§ 2. 1. Cele i zadania realizowane w punkcie przedszkolnym wynikają z ustawy dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 737) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 roku w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2020 r. poz. 1520 z późn. zm.).
2. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka, zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania - uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
3. Do głównych zadań punktu przedszkolnego należą:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka, a w przypadku dziecka niepełnosprawnego ze szczególnym uwzględnieniem niepełnosprawności;
3) organizowanie i udzielanie wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, poprzez diagnozowanie środowiska wychowanków, rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwienie ich zaspakajania, rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka, organizowanie zajęć z uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności lub dysfunkcji rozwojowych, trudności edukacyjnych i wychowawczych;
4) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
5) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
6) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
7) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
8) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
9) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo;
10) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach;
11) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
12) kształtowanie czynności samoobsługowych oraz nawyków higienicznych i kulturalnych u dzieci;
13) zapewnienie opieki i bezpieczeństwa dzieciom w czasie trwania zajęć;
14) pomoc i wspomaganie rodziców (opiekunów prawnych) w wychowaniu dziecka, w tym w kształtowaniu nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu oraz przygotowaniu dziecka do nauki w szkole poprzez:
a) przekazywanie rzetelnych informacji o postępach i trudnościach ich dzieci podczas codziennych kontaktów z nauczycielem,
b) pomaganie w nawiązywaniu współpracy z poradnią psychologiczną, pedagogiczną lub inną specjalistyczną poradnią, w przypadku gdy dziecko wymaga pomocy specjalistycznej.
4. Realizacja zadań Punktu Przedszkolnego odbywa się poprzez odpowiedni dobór treści, metod i organizację pracy wychowawczo - dydaktycznej i opiekuńczej, uwzględniające potrzeby i możliwości rozwojowe dziecka.
5. Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza w punkcie przedszkolnym prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz program wychowania przedszkolnego wybrany z zestawu programów zatwierdzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w punkcie przedszkolnym udzielana jest w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym. Dla każdego dziecka lub dzieci o tych samych potrzebach ustala się zakres, formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej w oparciu o zalecenia zawarte w opinii lub orzeczeniu.

Rozdział 3.
Dzienny wymiar godzin zajęć i terminy przerw w pracy punktu przedszkolnego
§ 3. 1. Punkt przedszkolny funkcjonuje przez cały rok szkolny, 5 dni w tygodniu - od poniedziałku do piątku w wymiarze 8 godzin dziennie, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
2. Godziny pracy punktu ustala dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej im. Żołnierzy II Armii Wojska Polskiego w Tomaszowie Bolesławieckim w arkuszu organizacyjnym punktu przedszkolnego.
3. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana jest bezpłatnie w wymiarze 5 godzin dziennie.
4. Ustala się przerwę w pracy punktu przedszkolnego w miesiącu sierpniu każdego roku szkolnego.

Rozdział 4.
Prawa i obowiązki wychowanków punktu przedszkolnego
§ 4. 1. Dzieci uczęszczające do punktu przedszkolnego mają prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczego zgodnie z ich rozwojem psychofizycznym;
2) szacunku dla wszystkich ich potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania;
3) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
4) poszanowania ich godności osobistej;
5) poszanowania własności;
6) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentu;
7) akceptacji i pomocy w przypadku trudności rozwojowych.
2. Dzieci uczęszczające do punktu przedszkolnego mają obowiązek:
1) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i w życiu punktu przedszkolnego;
2) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do rówieśników, nauczycieli i innych pracowników punktu przedszkolnego;
3) szanowania sprzętów i zabawek jako wspólnej własności;
4) przestrzegania zasad równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek;
5) szanowania wytworów innych dzieci;
6) uczestniczenia w pracach porządkowych i samoobsługowych
§ 5. 1. Dziecko może być skreślone z listy wychowanków punktu przedszkolnego w przypadku:
1) dwutygodniowej nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w punkcie przedszkolnym, po uprzednim zawiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych;
2) na wniosek rodzica lub opiekuna prawnego.
2. Możliwość skreślenia nie dotyczy dziecka realizującego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w punkcie.

Rozdział 5.
Warunki pobytu dzieci w punkcie przedszkolnym zapewniające im bezpieczeństwo
§ 6. Punkt przedszkolny zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki i wykonuje zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze z uwzględnieniem obowiązujących przepisów.
§ 7. Punkt przedszkolny jest wyposażony w odpowiedni sprzęt niezbędny do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
§ 8. Zajęcia i zabawy dzieci mogą odbywać się na placu zabaw wyposażonym w sprzęt i urządzenia dostosowane do ich potrzeb i możliwości.
§ 9. Dzieciom w czasie zajęć w punkcie przedszkolnym oraz w czasie zajęć poza punktem zapewnia się bezpieczeństwo i opiekę poprzez:
1) powierzenie grupy dzieci opiece nauczyciela posiadającego odpowiednie kwalifikacje uprawniające do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowania przedszkolnego, określone w odrębnych przepisach;
2) bezpośrednią i stała opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w punkcie przedszkolnym oraz w trakcie zająć poza terenem punktu przedszkolnego.
§ 10. Opiekę nad dziećmi sprawuje się dostosowując sposoby i metody działań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.

Rozdział 6.
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć
§ 11. W czasie przebywania dzieci w punkcie przedszkolnym opiekę nad nimi sprawuje zatrudniony nauczyciel.
§ 12. 1. Nauczyciel punktu przedszkolnego przejmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka od momentu oddania dziecka przez rodziców lub opiekunów prawnych pod opiekę nauczyciela.
2. Z chwilą odbioru dziecka z punktu przedszkolnego obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa przejmują rodzice lub opiekunowie prawni.
§ 13. 1. Nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci.
2. Niedopuszczalne jest pozostawienie dzieci bez opieki.
§ 14. Nauczyciel prowadzący zajęcia może korzystać z pomocy opiekuna, którego zakres obowiązków ustala Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej w Tomaszowie Bolesławieckim.
§ 15. W sytuacji nagłej nauczyciel może opuścić dzieci tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę nad powierzonymi mu dziećmi przez inną upoważnioną osobę.
§ 16. Rodzice dzieci mogą pomagać nauczycielowi w sprawowaniu opieki nad dziećmi w czasie prowadzenia zajęć.

Rozdział 7.
Warunki przyprowadzania dzieci na zajęcia i ich odbierania
§ 17. 1. Rodzice lub opiekunowie prawni dzieci uczęszczających do punktu przedszkolnego mają obowiązek:
1) punktualnie przyprowadzać i odbierać dziecko z punktu przedszkolnego;
2) informować nauczyciela o przyczynach nieobecności dziecka w punkcie przedszkolnym;
3) zaopatrzyć dziecko w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce do zajęć wg aktualnych potrzeb związanych z realizacją programu nauczania i wychowania;
4) współdziałać z nauczycielem, w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko;
5) informowania nauczycieli o zmianach dotyczących zdrowia dziecka i natychmiastowego odbioru dziecka w przypadku zgłoszenia przez nauczyciela choroby dziecka.
2. Dziecko przyprowadzają i odbierają wyłącznie rodzice, opiekunowie prawni lub pisemnie upoważnione przez nich osoby pełnoletnie.
3. Dziecko nie będzie wydawane osobom, w stosunku do których istnieje podejrzenie przebywania pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.
4. Rodzice lub opiekunowie prawni przyprowadzają dzieci bezpośrednio do sali zajęć a w przypadku dzieci dowożonych, do autobusu, gdzie przekazują dziecko osobie sprawującej opiekę w czasie przewozu.
5. Niedozwolone jest pozostawienie dziecka bez opieki przed budynkiem, w którym mieści się punkt przedszkolny, na korytarzu lub w przypadku dzieci dowożonych - w punkcie zbiórki.

Rozdział 8.
Warunki organizowania zajęć w czasie przekraczającym wymiar zajęć nauczania, wychowania i opieki
§ 18. 1. W ramach dziennego czasu pracy punktu przedszkolnego prowadzone jest nauczanie, wychowanie i opieka w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
2. Dzienny czas pracy punktu przedszkolnego wynosi 8 godzin, w tym 5 godzin bezpłatnego nauczania, wychowania, opieki.
3. Organizowanie zajęć wykraczających poza zakres podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się na wniosek rodziców za opłatą, zgodnie z art. 52 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 754).

Rozdział 9.
Zakres zadań nauczycieli prowadzących zajęcia
§ 19. 1. Zakres zadań nauczycieli prowadzących zajęcia w punkcie:
1) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w punkcie oraz uzyskiwanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju poprzez:
a) bieżące informowanie rodziców o rozwoju dziecka,
b) uzgadnianie z rodzicami zakresu informacji o dziecku, jakie rodzice powinni przekazywać nauczycielowi do jego wiadomości. Nauczyciel zobowiązany jest traktować te informacje jako poufne,
c) zapoznawanie rodziców z realizowanym programem i bieżące uzgadnianie z rodzicami ich udziału w realizacji programu,
d) organizację spotkań z rodzicami w celu przekazania informacji dotyczących rozwoju i zachowania dzieci,
e) bieżącą współpracę z rodzicami podczas codziennej pracy punktu;
2) zachowanie właściwej jakości pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej poprzez:
a) planowanie i dokumentowanie pracy pedagogicznej zgodnie z realizowanym programem opartym na podstawie programowej wychowania przedszkolnego poprzez: stwarzanie dzieciom możliwości samodzielnego odkrywania, zachęcania do podejmowania prób, pokonywania trudności, towarzyszenia dzieciom poprzez wsparcie, uznanie, podziw, rozumienie sposobu odbierania świata przez dzieci,
b) planowanie własnego rozwoju zawodowego przez doskonalenie metod pracy oraz udział w spotkaniach szkoleniowych i szkoleniach doskonalących;
3) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
4) przeprowadzenie na wniosek rodziców dzieci 5-letnich, które mogą rozpocząć naukę w szkole podstawowej w wieku 6 lat, diagnozy gotowości do podjęcia nauki w szkole;
5) współpraca ze specjalistami świadczącymi dzieciom pomoc psychologiczno - pedagogiczną lub opiekę zdrowotną;
6) organizowanie warunków dzieciom zapewniających im bezpieczeństwo oraz rozwijanie ich rozwoju psychofizycznego;
7) odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć w punkcie;
8) dbałość o utrzymanie estetyki i czystości w pomieszczeniach punktu.
2. W celu najlepszego poznania i edukacji dziecka rodzice są zobowiązani dostarczyć nauczycielowi punktu informacje dotyczące zdrowia fizycznego, problemów wychowawczych i rozwojowych niezbędnych do prawidłowej pracy edukacyjnej z dzieckiem. Dostarczone informacje o dziecku są poufne i będą wykorzystywane przez nauczyciela tylko do uzgodnionej z rodzicami pracy z dzieckiem.

Rozdział 10.
Postanowienia końcowe
§ 20. Punkt przedszkolny prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pliki do pobrania

Udostępniony: 01 lipiec 2024 Poprawiono: 01 lipiec 2024
Opublikowano przez: Administrator
Licznik odwiedzin: 820
Wersje:
2025-01-09 11:21:22 Edycja przeprowadzona przez: Administrator