Śmieci ciąg dalszy - obecna sytuacja gminy Warta Bolesławiecka
Realizując obowiązki nałożone ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Rada Gminy Warta Bolesławiecka przyjęła dnia 27 listopada 2012r. uchwałę nr XXVIII/206/12 w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Warta Bolesławiecka
(publikacja: Dz. Urz. Woj. Doln. z 2013 r., poz. 55) w związku z planowanymi zmianami ww. ustawy Rada Gminy Warta Bolesławiecka wstrzymała się do dnia 7 marca 2013 r. z podjęciem uchwał dotyczących:
- wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki tej opłaty na terenie gminy Warta Bolesławiecka
- określenia sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Warta Bolesławiecka,
- określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczaniu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Warta Bolesławiecka
- określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy na terenie Gminy Warta Bolesławiecka,
- określenia rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz wysokości cen za te usługi.
Koszt sytemu
Koszty netto związane z odbiorem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych na terenie Gminy Warta Bolesławiecka kształtują się w wysokości 1.434.739,00zł rocznie (dane za 2011 r.) tj. 119 561,58 zł/miesiąc. Dzieląc kwotę 119.561,58 zł/miesiąc przez liczbę mieszkańców gminy (na koniec 2011 r.= 8266) miesięczny koszt odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych na mieszkańca wynosi 14,46 zł.
Średnia roczna ilość odpadów na mieszkańca wynosi 302,44 kg/os.
Biorąc pod uwagę trudną sytuację rodzin wielodzietnych jak i osób samotnych (często starszych, schorowanych o niskich dochodach) oraz konieczny wpływ do budżetu umożliwiający osiągnięcie stabilności finansowej Gminy Rada Gminy przychyla się do określenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego w zależności od ilości osób je tworzących:
Jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny.
1) 20 zł miesięcznie, gdy gospodarstwo domowe tworzy 1 osoba,
2) 32 zł miesięcznie, gdy gospodarstwo domowe tworzy od 2 do 4 osób włącznie,
3) 48 zł miesięcznie, gdy gospodarstwo domowe tworzy od 5 do 7 osób włącznie,
4) 56 zł miesięcznie, gdy gospodarstwo domowe tworzy od 8 osób włącznie.
Jeżeli odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.
1) 30 zł miesięcznie za jednoosobowe, gdy gospodarstwo domowe tworzy 1 osoba,
2) 48 zł miesięcznie, gdy gospodarstwo domowe tworzy liczące od 2 do 4 osób włącznie,
3) 72 zł miesięcznie, gdy gospodarstwo domowe tworzy od 5 do 7 osób włącznie,
4) 84 zł miesięcznie za gospodarstwo domowe gdy gospodarstwo domowe tworzy od 8 osób włącznie.
Obowiązki właścicieli nieruchomości
Po wejściu w życie ww. uchwał właściciele nieruchomości (rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością) a jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 oraz z 2004 r. Nr 141, poz. 1492), lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany w wyznaczonym w uchwale terminie składają deklarację (na określonym uchwałą wzorze) o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje:
1) w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy za każdy miesiąc,
w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec;
2) w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy za każdy miesiąc,
w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne.
W razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji, wójt określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.
W razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości nie uiścił opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uiścił ją w wysokości niższej od należnej, wójt określa, w drodze decyzji, wysokość zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi.
Obowiązek złożenia deklaracji jest ponadto :
1. w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
2. w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
W PRZYPADKU NIEDOPEŁNIANIA PRZEZ WŁAŚCICIELA NIERUCHOMOŚCI OBOWIĄZKU W ZAKRESIE SELEKTYWNEGO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH PODMIOT ODBIERAJĄCY ODPADY KOMUNALNE PRZYJMUJE JE JAKO ZMIESZANE ODPADY KOMUNALNE I POWIADAMIA O TYM GMINĘ!!! KTÓRA WYDAJE DECYZJĘ O ZWIĘKSZENIU OPŁATY.
GŁÓWNA ZASADA - SEGREGUJ ODPADY !!!
Podstawową zasadą nowych założeń ustawowych jak i przyjętego przez Radę Gminy Warta Bolesławiecka regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Warta Bolesławiecka jest segregacja odpadów „u źródła”.
Gmina umożliwia to Mieszkańcom poprzez:
1. zaopatrzenie nieruchomości w pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów,
2. organizację nieodpłatnego odbioru odpadów wielkogabarytowych i zużytego sprzętu elektroniczno-elektrycznego 2 razy w roku,
3. nieodpłatne przyjmowanie selektywnie zebranych przez Mieszkańców odpadów komunalnych w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Lubkowie,
4. zbieranie zużytych baterii w placówkach kulturalno-oświatowych Gminy oraz przeterminowanych leków w aptekach,
5. stosowanie ulgowych stawek za selektywną zbiórkę odpadów.
Brak prawidłowej segregacji odpadów u źródła spowoduje:
1. obecnie wzrost kosztów związanych z koniecznością zastosowania niezbędnych procesów na linii sortowniczej,
2. w przyszłości:
- konieczność transportu odpadów zmieszanych do RIPOK-u (najbliższy Lubań),
- konieczność ponoszenia przez Gminę kar za nieosiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła oraz poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych.
Jedynie dyscyplina Mieszkańców w zakresie prawidłowej segregacji odpadów, o którą tak bardzo apeluję umożliwi nam utrzymanie cen na obecnym poziomie!!!
Wójt Gminy Warta Bolesławiecka
mgr Mirosław Haniszewski
06-03-2013