WAŻNE!

WAŻNE!

Prosimy o zapoznanie się i stosowanie REGULAMINU UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINIE. Uchwała NR XXVIII/206/12 RADY GMINY WARTA BOLESŁAWIECKA z dnia 27 listopada 2012r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Warta Bolesławiecka została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego z dnia 4 stycznia 2013r., poz. 55.

 

 

 

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY WARTA BOLESŁAWIECKA


Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE


§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku dotyczące:
1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości położonych w granicach Gminy Warta Bolesławiecka;
2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) wymagań wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami;
5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
6) utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.


§ 2. Ilekroć w Regulaminie mowa o :
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391 ze późn. zm);
2) gminie – należy przez to rozumieć Gminę Warta Bolesławiecka;
3) odpadach posortowniczych – należy rozumieć przez to odpady pozostałe po wysortowaniu „u źródła” odpadów wymienionych w art. 3 ust. 2 pkt 5 i art. 4 ust.2 pkt 1 lit. a ustawy;
4) umowie – należy przez to rozumieć umowy na odbiór odpadów komunalnych podpisywane przez właścicieli nieruchomości z przedsiębiorcą, zgodnie z zapisami art. 6 ust. 1 ustawy;
5) Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami - należy rozumieć przez to dokument przyjęty przez Sejmik Województwa Dolnośląskiego uchwałą z dnia 27 czerwca 2012 roku nr XXIV/616/12;
6) przedsiębiorcy – należy przez to rozumieć podmiot realizujący na rzecz gminy zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych lub/i opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na podstawie przepisów ustawy;
7) podmiocie uprawnionym - podmiot prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na podstawie przepisów ustawy;
8) punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych - rozumie się przez to zlokalizowany na terenie Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych – Zakład Gospodarki Komunalnej w Lubkowie, Lubków 63 punkt, o którym mowa w art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy, przyjmujący posegregowane odpady komunalne z nieruchomości objętych gminnym systemem gospodarki odpadami komunalnymi indywidualnie dostarczane przez właściciela nieruchomości w ramach zryczałtowanej opłaty, a z nieruchomości nieobjętych systemem odpłatnie.
9) kompostowniku – rozumie się przez to urządzenie służące kompostowaniu odpadów organicznych;
10) regulaminie - rozumie się przez to niniejszy regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminie Warta Bolesławiecka;
11) sezonie letnim rozumie się okres od 01 kwietnia do 30 listopada;
12) sezonem zimowym rozumie się okres od 1 grudnia do 31 marca.


Rozdział 2.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU


§ 3. Na terenie gminy obowiązkowi selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości podlegają następujące rodzaje odpadów:
1) papier i makulatura;
2) metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, odzież i tekstylia;
3) opakowania ze szkła;
4) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji oraz odpady zielone;
5) przeterminowane leki i chemikalia;
6) zużyte baterie i akumulatory;
7) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
8) meble i inne odpady wielkogabarytowe;
9) odpady budowlane i rozbiórkowe;
10) zużyte opony. 


§ 4. 1. Właściciele nieruchomości realizują obowiązek uprzątania błota, śniegu, lodui innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego oraz chodników poprzez:
1) niezwłoczne przystąpienie do uprzątania błota, śniegu i lodu;
2) systematyczne uprzątanie innych zanieczyszczeń, w tym chwastów;
3) gromadzenie błota, śniegu i lodu uprzątniętego z części nieruchomości służących do użytku publicznego lub chodnika na skraju nieruchomości lub chodnika od strony jezdni, poza terenem przystanków komunikacyjnych, w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu przechodniów i pojazdów, nie utrudniający ruchu oraz zatrzymywania się pojazdów, nie utrudniający wysiadaniai wsiadania pasażerów;
4) W sezonie zimowym dopuszcza się posypywanie powierzchni nieruchomości służących do użytku publicznego środkami niechemicznymi lub chemicznymi, określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 października 2005 r. w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach, które należy usunąć niezwłocznie po ustaniu przyczyn ich zastosowania.
2. Zabrania się przemieszczania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeńz części nieruchomości służących do użytku publicznego do koszy ulicznych.


§ 5. 1. Na terenie nieruchomości mycie pojazdów samochodowych poza myjniami można przeprowadzać wyłącznie, gdy:
1) nie powoduje zanieczyszczenia środowiska i odbywa się przy użyciu środków ulegających biodegradacji;
2) odbywa się na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości;
3) ścieki z mycia odprowadzane są do kanalizacji lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych.
2. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami zakazane jest na terenach przeznaczonych do użytku publicznego, w tym w pasach drogowych.


§ 6. 1. Na terenie nieruchomości zakazuje się dokonywania napraw pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi, z zastrzeżeniem ust. 2, ust. 3 i ust. 4.
2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi dozwolona jest w przypadku wystąpienia awarii i polega na wykonaniu drobnych napraw lub doraźnych czynności umożliwiających kontynuowanie jazdy lub uruchomienie pojazdu.
3. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi dozwolona jest w garażach lub na wydzielonych i utwardzonych częściach nieruchomości pod warunkiem że:
1) naprawa pojazdów samochodowych nie powoduje zanieczyszczenia środowiska,
2) odpady powstające w trakcie naprawy gromadzone są w pojemnikach do tego przeznaczonych i przekazywane do unieszkodliwienia, zgodnie z przepisami odrębnymi,
4. Dokonywanie napraw pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi nie może stwarzać uciążliwości dla właścicieli i współwłaścicieli nieruchomości, na których dokonuje się napraw oraz właścicieli i współwłaścicieli sąsiednich nieruchomości.


Rozdział 3.
POJEMNIKI DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH


§ 7. 1. Odpady komunalne należy gromadzić jedynie w sprawnych technicznie, zamykanych szczelnych, czystych i estetycznych, wyłącznie do tego celu przeznaczonych pojemnikach. Pojemniki muszą posiadać pokrywę i koła oraz spełniać wymagania norm zharmonizowanych, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 935 z późn. zm.), a także winny być dostosowane do dźwigowych i grzebieniowych systemów opróżniania.
2. Pojemniki stosowane do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości winny być w ujednoliconych kolorach:
1) NIEBIESKI z przeznaczeniem na papier i makulaturę ;
2) ŻÓŁTY z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne;
3) BRĄZOWY z przeznaczeniem na odpady biodegradowalne;
4) ZIELONY z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane;
5) SZARY z przeznaczeniem na odpady posortownicze;
6) SZARY z przeznaczeniem na odpady zmieszane.
3. Pojemniki stosowane do selektywnego zbierania odpadów powinny posiadać:
1) oznaczenia określające rodzaj gromadzonych w nich odpadów w postaci niezmywalnej naklejki z opisem rodzaju odpadu zbieranego pisanym czcionką wysokości 24 mm i szerokości 15 mm;
2) informację o rodzaju frakcji odpadów komunalnych, które należy w nich umieszczać oraz których umieszczanie jest zakazane – niezmywalna naklejka w formacie A4;
4. Pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych musi być dostosowana do ilości wytwarzanych na terenie nieruchomości odpadów oraz częstotliwości ich opróżniania.
5. Ustala się, że pojemność pojemników do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych i selektywnie zbieranych (na każdy rodzaj odpadów) powinna wynosić 240 l lub 1100 l.
6. Odpady budowlane należy gromadzić w specjalnych pojemnikach stalowych o pojemności minimum 1 m3.
7. Zużyte baterie należy gromadzić w specjalistycznych zamkniętych pojemnikacho pojemności minimum 35l.
8. Obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów może być spełniony poprzez zlecenie gminie dodatkowej usługi w złożonej deklaracji, o której mowa w art. 6n ust. 1 ustawy.


§ 8. Łączna minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych na terenie nieruchomości, przy zachowaniu częstotliwości ich opróżniania określonej w § 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt. 1, powinna wynosić:
1) dla budynków mieszkalnych - co najmniej 40 l na jednego mieszkańca;
2) dla szkół wszelkiego typu, przedszkoli i żłobków - co najmniej 5 l na każdego ucznia, dziecko, pracownika;
3) dla lokali i punktów handlowych - co najmniej 50 l na 10 m2 powierzchni całkowitej;
4) dla lokali gastronomicznych - co najmniej 20 l na każde miejsce konsumpcyjne;
5) dla punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej 15 l na każdego pracownika;
6) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych - co najmniej 10 l na każdego pracownika;
7) dla internatów, hoteli, pensjonatów itp. - co najmniej 15 l na jedno łóżko;
8) dla ogrodów działkowych - co najmniej 10 l na każdą działkę w okresie od1 marca do 31 października, a po tym okresie 1 l na każdą działkę;
9) dla obiektów sportowych i obiektów użyteczności publicznej oraz urzędów – co najmniej 15 l na każdego pracownika;
10) dla cmentarzy - co najmniej 2 l na jedno miejsce pochówku;
11) dla pozostałych, nie wymienionych wcześniej podmiotów - w zależności od potrzeb.


§ 9. 1. Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych należy ustawiać w granicach nieruchomości, z której zbierane są odpady lub na terenie sąsiadującym,do którego właściciel nieruchomości posiada tytuł prawny, w odpowiednio przygotowanych miejscach, łatwo dostępnych zarówno dla użytkownika jak i dla podmiotów uprawnionych, w sposób nie powodujący uciążliwości i utrudnień dla osób trzecich.
2. Miejsca gromadzenia odpadów należy utrzymywać w stanie czystości poprzez ich zamiatanie i uprzątanie.
3. Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości takich jak cmentarze, ogrody działkowe należy ustawiać w szczególności przy wyjściu z tych nieruchomości.
4. W celu utrzymania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w należytym stanie sanitarnym i porządkowym właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić mycie, odkażanie i dezynfekcję pojemników.
5. W celu utrzymania pojemników i koszy przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w należytym stanie technicznym zabrania sięw szczególności:
1) gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużla, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych, w tym eternitu
i zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz odpadów innych aniżeli komunalne pochodzących z działalności gospodarczej;
2) wrzucania do pojemników odpadów mogących potencjalnie uszkodzić pojazd odbierający odpady;
3) spalania w pojemnikach i koszach na odpady jakichkolwiek odpadów;
4) celowego ubijania odpadów w pojemnikach, w sposób utrudniających opróżnianie;
5) przeciążania pojemników ponad wartość określoną przez producenta.


§ 10. 1. W pasach dróg publicznych o dużej i średniej intensywności ruchu pieszego należy instalować kosze uliczne o konstrukcji uniemożliwiającej ich wywrócenie, sprawne technicznie i estetyczne, których minimalna pojemność wynosi 10 l.
2. Rozmieszczenie koszy ulicznych w pasach dróg publicznych, wzdłuż ciągów pieszych, należy dostosować do intensywności i specyfiki ruchu pieszego.
3. Na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma - w sąsiedztwie oznaczenia przystanku.
4. Właściciel nieruchomości, na której będzie organizowana impreza masowa,ma obowiązek zadbać o to, by jej organizator wyposażył miejsce, na którym ona się odbywa w jeden pojemnik o pojemności 240 l na 50 osób uczestniczących w imprezie, jeżeli czas jej trwania nie przekracza 4 godzin; jeśli jest on dłuższy liczbę tę należy zwiększyć o 50% w stosunku do podanej wyżej, na każde następne 4 godziny trwania imprezy.


Rozdział 4.
CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ
ODPADÓW KOMUNALNYCH I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH


§ 11. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenów nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości.
2. Ustala się następujący sposób pozbywania się odpadów komunalnych z nieruchomości objętych zorganizowanym przez gminę systemem odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych:
1) odpady komunalne zmieszane należy umieszczać w pojemnikachdo zbierania odpadów zmieszanych, spełniających wymagania regulaminu, z których zostaną odebrane przez przedsiębiorcę;
2) papier i makulaturę należy umieszczać w pojemnikach do zbierania papierui makulatury, spełniających wymagania regulaminu, z których zostaną odebrane przez przedsiębiorcę lub przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
3) tworzywa sztuczne, metal, opakowania wielomateriałowe oraz odzież i tekstylia należy umieszczać w pojemnikach do zbierania tworzyw sztucznych, spełniających wymagania regulaminu, z których zostaną odebrane przez przedsiębiorcę lub przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
4) odpady biodegradowalne należy umieszczać w pojemnikach do zbierania odpadów biodegradowalnych, spełniających wymagania regulaminu, z których zostaną odebrane przez przedsiębiorcę lub przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
5) szkło i opakowania szklane należy umieszczać w pojemnikach do zbierania szkła i opakowań szklanych, spełniających wymagania regulaminu, z których zostaną odebrane przez przedsiębiorcę lub przekazywaćdo punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
6) odpady posortownicze należy umieszczać w pojemnikach do zbierania odpadów posortowniczych, spełniających wymagania regulaminu, z których zostaną odebrane przez przedsiębiorcę lub przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
7) przeterminowane leki należy umieszczać w pojemnikach do zbierania przeterminowanych leków, które znajdują się w wyznaczonych aptekach na terenie gminy;
8) chemikalia pochodzące z gospodarstw domowych należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
9) zużyte baterie należy umieszczać w specjalistycznych pojemnikach na zużyte baterie zlokalizowanych w placówkach kulturalno-oświatowych gminy lub dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
10) zużyte akumulatory należy dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
11) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub umieszczać w wyznaczonych dniach w wyznaczonym miejscu, z którego zostaną odebrane przez przedsiębiorcę wg ustalonego harmonogramu;
12) meble i inne odpady wielkogabarytowe należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych bądź umieszczać w wyznaczonych dniach w wyznaczonym miejscu, z którego zostaną odebrane przez przedsiębiorcę wg ustalonego harmonogramu;
13) odpady budowlane i rozbiórkowe należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub umieszczać w odpowiednich pojemnikach kontenerowych do zbierania odpadów budowlanych lub bezpośrednio na kołowych środkach transportu, uniemożliwiających ich pylenie, z których zostaną odebrane przez przedsiębiorcę za dodatkową opłatą. Dopuszcza się zagospodarowanie drobnego gruzu budowlanego do utwardzenia lub naprawy zniszczonych dróg o nawierzchni gruntowej po wcześniejszym uzyskaniu zgody właściciela lub zarządcy drogi;
14) zużyte opony należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
15) odpady zielone pochodzące z przyciętych lub ściętych krzewów i drzew należy zagospodarować we własnym zakresie w sposób określony w §14 ust. 1 lub samodzielnie dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
16) w sytuacji gdy ścięte gałęzie krzewów i drzew dla ich przekazania muszą być załadowane do większego pojemnika, właściciel nieruchomości ma obowiązek odpowiednio wcześniej odpłatnie zamówić taki pojemnik u przedsiębiorcy, który z kolei ma obowiązek podstawić go w ciągu 2 dni roboczych. Przedsiębiorca ma obowiązek odebrać go za dodatkową opłatą;
17) odpady zielone należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub zagospodarowywać bądź umieszczać w odpowiednich pojemnikach do zbierania odpadów zielonych, które zostaną odebrane przez przedsiębiorcę za dodatkową opłatą.
3. Ustala się następujący sposób pozbywania się odpadów komunalnychz nieruchomości nieobjętych zorganizowanym przez gminę systemem odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych:
1) odpady komunalne zmieszane należy umieszczać w pojemnikachdo zbierania odpadów zmieszanych, spełniających wymagania regulaminu, z których zostaną odebrane przez podmiot uprawniony, na podstawie umowy zawartej przez właściciela nieruchomości z tym podmiotem;
2) papier i makulaturę należy umieszczać w pojemnikach do zbierania papierui makulatury, spełniających wymagania regulaminu, z których zostaną odebrane przez podmiot uprawniony na podstawie umowy zawartej przez właściciela nieruchomości z tym podmiotem;
3) tworzywa sztuczne, metal, opakowania wielomateriałowe oraz odzież i tekstylia należy umieszczać w pojemnikach do zbierania tworzyw sztucznych, spełniających wymagania regulaminu, z których zostaną odebrane przez podmiot uprawniony na podstawie umowy zawartej przez właściciela nieruchomości z tym podmiotem;
4) odpady biodegradowalne należy umieszczać w pojemnikach do zbierania odpadów biodegradowalnych, spełniających wymagania regulaminu, z których zostaną odebrane przez podmiot uprawniony na podstawie umowy zawartej przez właściciela nieruchomości z tym podmiotem;
5) szkło i opakowania szklane należy umieszczać w pojemnikach do zbierania szkła i opakowań szklanych, spełniających wymagania regulaminu, z których zostaną odebrane przez podmiot uprawniony na podstawie umowy zawartej przez właściciela nieruchomości z tym podmiotem;
6) odpady posortownicze należy umieszczać w pojemnikach do zbierania odpadów posortowniczych, spełniających wymagania regulaminu, z których zostaną odebrane przez podmiot uprawniony na podstawie umowy zawartej przez właściciela nieruchomości z tym podmiotem;
7) przeterminowane leki należy umieszczać w pojemnikach do zbierania przeterminowanych leków, które znajdują się w wyznaczonych aptekach na terenie gminy;
8) chemikalia należy przekazywać podmiotowi uprawnionemu, na podstawie umowy zawartej przez właściciela nieruchomości z tym podmiotem;
9) zużyte baterie i akumulatory należy przekazywać podmiotom zbierającym zużyte baterie i akumulatory, na zasadach określonych odrębnymi przepisami;
10) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy przekazywać podmiotom zbierającym zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, na zasadach określonych odrębnymi przepisami;
11) meble i inne odpady wielkogabarytowe należy przekazać podmiotowi uprawnionemu na podstawie umowy zawartej przez właściciela nieruchomości z tym podmiotem;
12) odpady budowlane i rozbiórkowe należy umieszczać w odpowiednich pojemnikach kontenerowych do zbierania odpadów budowlanych lub bezpośrednio na kołowych środkach transportu, uniemożliwiających ich pylenie, z których zostaną odebrane przez podmiot uprawniony, na podstawie umowy zawartej przez właściciela nieruchomości z tym podmiotem;
13) zużyte opony należy przekazywać podmiotowi uprawnionemu, na podstawie umowy zawartej przez właściciela nieruchomości z tym podmiotem;
14) odpady zielone należy przekazywać podmiotowi uprawnionemu, na podstawie umowy zawartej przez właściciela nieruchomości z tym podmiotem, lub zagospodarowywać w sposób określony w §14 ust. 1.


§ 12. 1. Ustala się następującą częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych:
1) z nieruchomości objętych zorganizowanym przez gminę systemem odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych:
a) zmieszane odpady komunalne – dwa razy w miesiącu, nie dopuszczając jednak do przepełnienia pojemników, w których są zbierane;
b) selektywnie zbierane odpady komunalne: papier i tektura, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe – raz w miesiącu;
c) szkło i opakowania szklane - raz na dwa miesiące;
d) bioodpady, odpady ulegające biodegradacji – w sezonie letnim dwa razy w miesiącu, a w sezonie zimowym raz w miesiącu;
e) odpady posortownicze – raz w miesiącu;
2) z terenów nieruchomości nieobjętych zorganizowanym przez gminę systemem odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych:
a) odpady zmieszane – raz w tygodniu;
b) zbierane selektywnie: papier i tektura, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, szkło i bioodpady dwa razy w miesiącu;
c) odpady posortownicze – raz w miesiącu;
3) ze wszystkich rodzajów nieruchomości:
a) odpady budowlane i rozbiórkowe - systematycznie w trakcie prowadzonych prac, nie później jednak niż po zakończeniu prac budowlanych, remontowych i modernizacyjnych;
b) meble i inne odpady wielkogabarytowe – według potrzeb właścicieli nieruchomości;
c) przeterminowane leki i chemikalia - według potrzeb właścicieli nieruchomości;
d) zużyte baterie i akumulatory - według potrzeb właścicieli nieruchomości;
e) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny - według potrzeb właścicieli nieruchomości;
f) zużyte opony - według potrzeb właścicieli nieruchomości;
g) odpady zielone - według potrzeb właścicieli nieruchomości;
h) odpady z koszy ulicznych ustawionych na terenach przeznaczonych do użytku publicznego - co najmniej raz w tygodniu;
2. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest pozbyć się odpadów komunalnych powstałych w czasie zorganizowanych imprez masowych w ciągu 24 godzin od momentu zakończenia imprezy.
3. W przypadku braku możliwości terminowego odbioru odpadów z uwagi na złe warunki atmosferyczne lub inne uzasadnione okoliczności podmiot uprawniony lub przedsiębiorca zobowiązany jest do odbioru odpadów niezwłocznie po ustaniu przyczyn uniemożliwiających odbiór.


§ 13. 1. Usuwanie nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe, powinno odbywać się z częstotliwością uzależnioną od ilości wytwarzanych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych oraz objętości zbiornika, zapewniając ciągłość użytkowania zbiornika oraz uniemożliwiając wydostanie się nieczystości ciekłych poza zbiornik, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Nieczystości ciekłe gromadzone w zbiornikach bezodpływowych należy usuwać nie rzadziej niż dwa razy w roku.
3. Właściciel nieruchomości, na której organizowane są imprezy, zobowiązany jest do zapewnienia dostosowanej do liczby uczestników imprezy ilości szczelnych zbiorników szaletów przenośnych.
4. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest pozbywać się nieczystości ciekłych zgromadzonych w czasie zorganizowanych imprez w szczelnych zbiornikach szaletów przenośnych systematycznie, nie dopuszczając do ich przepełnienia, jednak nie później niż w ciągu 24 godzin od zakończenia imprezy.


Rozdział 5.
WYMAGANIA WYNIKAJĄCE
Z WOJEWÓDZKIEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI


§ 14. 1. Odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone wytworzone na terenie nieruchomości, zaleca się zagospodarować we własnym zakresie i na własne potrzeby w kompostowniach przydomowych.
2. Zagospodarowywania odpadów ulegających biodegradacji w sposób określony w ust. 1 należy dokonywać w sposób nie powodujący uciążliwości na terenie nieruchomości, na której jest prowadzone oraz na terenie nieruchomości sąsiednich.
3. Właściciele nieruchomości, by móc prowadzić selektywną zbiórkę bioodpadów i odpadów ulegających biodegradacji do własnego kompostownika, muszą dokonać jego rejestracji w gminie poprzez zapis w deklaracji, o której mowa w art. 6n ust. 1 ustawy.


§ 15. 1. Magazynowanie odpadów komunalnych na terenie nieruchomości musi być prowadzone w sposób zapewniający bezpieczeństwo ludzi i środowiska.
2. Odpady komunalne magazynowane na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w sposób selektywny.


§ 16. Właściciele nieruchomości, w celu ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów komunalnych, obowiązani są do minimalizowania używania opakowań jednorazowych, oraz podejmowania działań zmierzających do ponownego wykorzystania lub naprawy użytkowanych przedmiotów.


§ 17. Zmieszane odpady komunalne, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych nie mogą być wywożone poza Region Zachodni Gospodarki Odpadami i muszą być oddane do zagospodarowania do Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych – Zakład Gospodarki Komunalnej w Lubkowie 63.W przypadku awarii ww. instalacji należy dostarczyć je do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Regionie Zachodnim.


Rozdział 6.
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE


§ 18. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są utrzymywać je w taki sposób, aby nie stwarzały zagrożenia sanitarnego i zagrożenia bezpieczeństwa osób trzecich, a także, aby nie powodowały szkód i uciążliwości dla otoczenia.
2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są zapewnić stały i skuteczny dozór nad tymi zwierzętami.
3. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zapobiegania ich wydostaniu się w sposób niekontrolowany poza miejsce ich utrzymywania.
4. Zabrania się utrzymywania w lokalach mieszkalnych i budynkach wielorodzinnych zwierząt domowych w ilościach stwarzających uciążliwości dla mieszkających w tych budynkach ludzi.


§ 19. 1. Osoba, z którą przebywa zwierzę domowe na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku, w szczególności takich jak drogi, chodniki, podwórka, parki i inne tereny zielone, zobowiązana jest do niezwłocznego usunięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez to zwierzę.
2. W miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku zwierzęta domowe, a w szczególności psy, mogą przebywać wyłącznie pod nadzorem osoby,która jest zdolna do sprawowania kontroli nad zachowaniem się zwierzęcia, z uwzględnieniem następujących zasad:
1) psa należy prowadzić na smyczy z zastrzeżeniem pkt 2;
2) psy należące do ras uznawanych za agresywne oraz psy, które zachowują się agresywnie w stosunku do ludzi i innych zwierząt, należy prowadzić w kagańcu.
3. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone gdy pies jest oznakowany w sposób umożliwiający identyfikację właściciela lub opiekuna, a osoba, z którą przebywa ma możliwość sprawowania nad nim bezpośredniej kontroli, oznaczającej właściwą reakcję psa na komendę opiekuna w każdej sytuacji.
4. Ze względu na ochronę przed zagrożeniem dla ludzi lub zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku zakazuje się:
1) wprowadzać psy i inne zwierzęta domowe do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, jak schroniska, lecznice, wystawy, itp.; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z po mocy psów przewodników;
2) wprowadzać psy i inne zwierzęta domowe na teren placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, kąpielisk, boisk szkolnych i ogródków przedszkolnych;
3) pozostawiać psy na uwięzi w taki sposób, że zagrażają one otoczeniu;
4) zwalniać psy ze smyczy w miejscach, w których przebywa duża liczba ludzi.
5. Właściciel psa zobowiązany jest zabezpieczyć nieruchomość, po której pies porusza się swobodnie, w taki sposób, aby zapobiec możliwości wydostania się psa poza jej granice.
6. Trzymanie gołębi w budynkach wielorodzinnych jest zabronione chyba, że właściciel nieruchomości wyrazi na to zgodę.


Rozdział 7.
UTRZYMYWANIE ZWIERZĄT GOSPODARSKICH
NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ


§ 20. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej na obszarze Gminy zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej na obszarze Gminy dopuszcza się utrzymywania zwierząt gospodarskich, pod następującymi warunkami:
1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt,
2) odpady i nieczystości wytwarzane w związku z utrzymywaniem zwierząt gospodarskich gromadzone i usuwane muszą być zgodnie z przepisami odrębnymi i Regulaminem oraz nie mogą powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych;
3) pszczoły trzymać należy w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10m od granicy nieruchomości lub 3m przy zastosowaniu szczelnego ogrodzenia o minimum 3m wysokości oraz 30m od najbliższego budynku mieszkalnego, w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.


Rozdział 8.
DERATYZACJA


§ 21. 1. Ustala się, że teren Gminy Warta Bolesławiecka jest obszarem podlegającym obowiązkowej deratyzacji.
2. Deratyzację należy przeprowadzać obowiązkowo co najmniej dwukrotnie w ciągu roku, tj. w okresie kwiecień/maj oraz październik/listopad.
3. W razie konieczności wynikających z przyczyn sanitarno-epidemiologicznych, zdrowotnych lub innych, Wójt Gminy Warta Bolesławiecka może zarządzić obowiązek przeprowadzenia dodatkowej deratyzacji w terminie innym niż określony w ust. 2.
 

07-01-2013

Powrót

Urząd Gminy Warta Bolesławiecka
Warta Bolesławiecka 40c
59-720 Warta Bolesławiecka
tel. 75 738 95 92, 75 738 95 97
e-mail (sekretariat): urzad@wartabol.pl

Godziny otwarcia
poniedziałek od 7.30 do 15.30
wtorek od 7.30 do 16.00
środa od 7.30 do 15.30
czwartek od 7.30 do 15.30
piątek od 7.30 do 15.00



Iwiny | Jurków | Lubków | Raciborowice Dolne | Raciborowice Górne | Szczytnica | Tomaszów Bolesławiecki | Warta Bolesławiecka | Wartowice | Wilczy las
Deklaracja dostępności

Copyright © 2009 Urząd Gminy Warta Bolesławiecja, Aplikacje internetowe ESC SA
array(4) { ["option"]=> string(2) "16" ["action"]=> string(9) "news_show" ["news_id"]=> string(3) "700" ["menu_id"]=> string(1) "0" }