Projekt budżetu gminy na rok 2013

Projekt budżetu gminy na rok 2013

Zapraszamy do zapoznania się z projektem budżetu gminy na rok 2013, który będzie przedmiotem obrad Rady Gminy na sesji grudniowej. Projekt budżetu jest również tematem listopadowych zebrań wiejskich.

Projekt budżetu Gminy Warta Bolesławiecka na rok 2013 skonstruowany został w oparciu o aktualnie obowiązujący stan prawny wynikający z następujących ustaw:
a) ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
b) przepisy wprowadzające ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
b) ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
c) ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. (Dz. U. Nr 203, poz.1966, z późn. zm.) o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, która w szczególności określa:
- źródła dochodów,
- zasady ustalania subwencji,
- zasady i tryb przekazywania subwencji ogólnych,
- zasady i tryb udzielania dotacji.
Dochodami budżetu są środki pieniężne pobierane i otrzymywane bezzwrotnie od podmiotów gospodarczych, osób fizycznych i z budżetu państwa. W projekcie budżetu zasady klasyfikowania oraz grupowania dochodów i wydatków przyjęto zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 02 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków ,przychodów i rozchodów opublikowane oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.


Dochody budżetu gminy pochodzą z pięciu podstawowych źródeł, a mianowicie:


Dochody własne
1. Wpływy z podatków ustalanych i pobieranych na podstawie odrębnych ustaw

Do tej grupy zaliczamy :
a) podatek rolny
b) podatek od nieruchomości
c) podatek od środków transportowych od osób prawnych i od osób fizycznych
d) podatek w formie karty podatkowej pobierany od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą
e) podatek leśny
f) podatek od posiadania psów
g) podatek od spadków i darowizn.


2. Wpływy z opłat
a) skarbowej
b) targowej
c) od czynności cywilno-prawnych
d) eksploatacyjnej, w części określonej w ustawie Prawo geologiczne i górnicze
e) innych pobieranych na podstawie odrębnych przepisów


3. Dochody z majątku gminy
a) dochody ze sprzedaży składników majątkowych


4. 5 % dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami.


5. Odsetki od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych gminy.


Wpływy z udziałów w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa.

1. udział w podatku dochodowym od osób fizycznych - 37,26 % - (wyższy niż w 20011 r. o 0,14 punktu procentowego),
2. udział w podatku dochodowym od osób prawnych.

Subwencja ogólna, która zawiera: część oświatową , część równoważącą (wynikająca z porównania dochodów bazowych i przeliczeniowych)


Dotacje z funduszy celowych na finansowanie inwestycji.


Dotacje celowe z budżetu państwa.


Projekt budżetu na 2012 r. skonstruowano przy założeniu, iż roczny plan finansowy powinien zapewnić nie tylko realizację podstawowych zadań gminy, ale w sposób optymalny ma zabezpieczyć realizację wszystkich niezbędnych potrzeb mieszkańców głównie z zakresu oświaty, opieki społecznej, ochrony zdrowia, edukacyjnej opieki wychowawczej, kultury , kultury fizycznej oraz bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej, zaopatrzenia w energię elektryczną, gaz i wodę oraz gospodarki komunalnej i ochrony środowiska).
W projekcie budżetu ujęto również wydatki związane z funkcjonowaniem Rady Gminy oraz Urzędu Gminy.
Prace nad przygotowaniem budżetu na rok 2013 rozpoczęto w miesiącu wrześniu informując jednostki organizacyjne gminy o konieczności opracowania propozycji swych wydatków.
Materiały te zostały przygotowane i przekazane Skarbnikowi Gminy celem opracowania zbiorczego zestawienia dochodów i wydatków.
Wójt Gminy wraz ze służbami finansowymi Urzędu Gminy przygotował projekt budżetu na podstawie skalkulowanych dochodów własnych, przychodów, dotacji celowych i subwencji z budżetu państwa oraz zebranych materiałów planistycznych określając dochody i wydatki na 2012 rok.


Dochody Gminy na 2013 roku zostały określone na podstawie przybliżonej realizacji w roku 2012. Do obliczeń wzięto wykonanie za 9 miesięcy oraz przewidywane wykonanie za 12 miesięcy roku 2012

W projekcie dochodów budżetu Gminy na rok 2013 zasadnicze znaczenie mają dochody własne, a wśród nich:
- podatek od nieruchomości który stanowi 55,5 % dochodów
- podatek rolny który stanowi 7,2 % dochodów
- podatek od środków transportowych 2,2 % dochodów
- opłata eksploatacyjna która stanowi 1,1 % dochodów.


Podatek od nieruchomości jest największym i najważniejszym źródłem dochodów własnych. Stanowiąc 29,8 % wszystkich pozyskiwanych środków jest jednocześnie pierwszym co do wielkości pozycją w budżecie. Gmina posiada bezpośredni wpływ na wysokość kwot wpływających z tego tytułu do budżetu – poprzez ustalanie stawek, przyznawanie ulg i udzielanie zwolnień. Przyjęto założenie, że Rada Gminy uchwali stawki podatku od nieruchomości w maksymalnej wysokości.
Dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych oszacowano na poziomie przewidywanego wykonania roku 2012 zwiększając je o prognozowany wskaźnik inflacji .
Przy szacowaniu dochodów w podatku rolnym i leśnym przyjęto, że Rada Gminy obniży ceny skupu żyta z kwoty 75,86.-zł do kwoty 50.-zł za dt, co spowoduje że wpływy stosunku do roku 2012 będą wyższe około 38.718,00 zł . Cena żyta uchwalona przez Radę Gminy na 2012 roku wynosiła 47 dt. A w związku z obniżeniem górnych stawek podatków wpływy będą niższe o kwotę 344.513,00 zł
Dochody z mienia gminy obliczono na podstawie planów sprzedaży mienia gminy oraz zawartych umów tytułem dzierżawy, opłat czynszowych i ratalnych sprzedaży nieruchomości. Zbywanie majątku gminy dokonywane jest w trybie przetargowym i bezprzetargowym .
Dochody z tytułu opłaty eksploatacyjnej oszacowano na poziomie przewidywanego wykonania roku 2012. Jednak pragniemy zwrócić uwagę na to, że sytuacja w tych dochodach nie jest pewna, gdyż nasze podmioty gospodarcze płacą ten podatek bardzo nieregularnie. Uiszczanie należnych gminie należności podatku jest uzależnione od zbytu wydobywanych surowców.
Opłaty za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu uzyskuje się z tytułu uiszczenia przez przedsiębiorcę opłaty, której wysokość zależy od wartości obrotów napojami alkoholowymi. Placówki osiągające większą wartość sprzedaży płacą wyższy procent od obrotów. Poza ilością sprzedanego alkoholu na wielkość dochodów budżetowych ma wpływ liczba punktów handlowych. Całość pozyskanych z tego tytułu środków musi być przeznaczona na realizację zadań przeciwdziałania alkoholizmowi i innym uzależnieniom. Planowane dochody na 2013r. są na poziomie roku 2012.


Drugim, co do wielkości źródłem dochodów są udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i od osób fizycznych – stanowią 13,2 % dochodów gminy. Wiarygodność ich realizacji musi być ograniczona biorąc pod uwagę ostatnie lata.
Wysokość subwencji ogólnej ustalono na podstawie załącznika do pisma Ministra Finansów Nr ST3-4820/9/2012 z dnia 10 października 2012 r.


Wielkość dotacji celowych na 2013 r. otrzymywanych z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej zleconych gminom określono zgodnie ze wstępną informacją Wojewody otrzymaną od Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego we Wrocławiu pismem FB.III.3111.92.2012 KW.48740.2012 z dnia 24 października 2012 r. oraz pismem z Krajowego Biura Wyborczego w Jeleniej Górze DJG-3101-2/12.


Wysokość planowanych dochodów z tytułu udziału gminy we wpływach z podatku dochodowego ustalono na podstawie informacji otrzymanej od Ministra Finansów. Informacja ta nie ma charakteru dyrektywnego a jedynie informacyjno-szacunkowy, ponieważ dochody podatkowe planowane są w budżecie państwa na podstawie szacunków i prognoz. Realizacja tych dochodów może ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu w porównaniu z planem określonym w ustawie budżetowej, z powodu na które Minister nie ma bezpośredniego wpływu. W związku z powyższym faktyczne dochody gminy z tego źródła mogą być większe lub mniejsze od tych wielkości, które wynikają z informacji podanej przez Ministra Finansów.
Należności podatkowe realizowane przez Urzędy skarbowe, także zostały ustalone na podstawie przekazanej informacji o przewidywanym wykonaniu wpływów gminy w 2012 r. oraz szacunkową wysokość wpływów budżetowych realizowanych za pośrednictwem urzędów skarbowych w 2013 roku .
Przewidywane wykonanie wpływów z karty podatkowej na 2013 określono poprzez liczbę zakładów i liczbę zatrudnionych na dzień 30 września 20012 roku z założeniem, iż podatki będą regulowane terminowo. Kwoty przewidywanego wykonania wpływów za 2013 rok z karty podatkowej roku mogą ulec zmianie w przypadku większej ilości zawieszeń działalności i likwidacji zakładów.


Poza tym uwzględnione zostały wszystkie ważniejsze źródła dochodów własnych.
Przy przyjęciu wyżej opisanych założeń przewidywany poziom dochodów w 2013 roku osiągnie wysokość 22.213.810,42.- zł.

CHARAKTERYSTYKA WYDATKÓW BUDŻETU GMINY NA 2013 ROK

Pracując nad projektem budżetu Gminy na 2013 rok dokonano analizy materiałów planistycznych złożonych przez następujące podmioty:
- jednostki budżetowe
- jednostki organizacyjne nie powiązane z budżetem gminy
- samorządowy zakład budżetowy
- referaty urzędu
- instytucje kultury
Przy opracowaniu projektu przyjęto, ze średni wzrost towarów i usług konsumpcyjnych wyniesie około 102,7% .
Planowane wydatki w projekcie budżetu są określone w sposób przybliżony i zapotrzebowanie na wszystkie wydatki przygotowane przez służby urzędu są dużo wyższe, ale ograniczone możliwości w dochodach gminy ściśle wyznaczyły poziom wydatków.


Z tych też powodów przy konstruowaniu budżetu zastosowano następujące zasady:


1. W pierwszej kolejności ustalono wydatki bieżące, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie jednostek organizacyjnych gminy i zadań komunalnych.

Do tych wydatków zalicza się:
a) wydatki na utrzymanie jednostek budżetowych
w tym:
- wynagrodzenia i pochodne od nich (ubezpieczenia społeczne, zdrowotne)
- wydatki rzeczowe tj. zakupy materiałów, pomocy naukowych, wyposażenia, środków czystości itp.,
- wydatki na usługi materialne i niematerialne takie jak: opłata za media (energia, co), za usługi telekomunikacyjne, konserwację sprzętu,
- odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
W jednostkach budżetowych oświatowych nie założono wzrost wynagrodzeń dla nauczycieli
Wynagrodzenie dla administracji i obsługi ustalono na poziomie września roku 2012.
Ograniczono wydatki rzeczowe. Założono wzrost opłat za media i energię, co, za usługi telekomunikacyjne, konserwację sprzętu.


2. W następnym etapie dokonano analizy zadań inwestycyjnych i remontowych. Przyjęto do realizacji zadania inwestycyjne, które są w trakcie realizacji na które zawarto umowy lub porozumienia. Remonty ograniczono do niezbędnych.


3. W 2013 roku gmina nie posiada zadłużenia.
Opracowując projekt budżetu kierowano się wieloma zasadami wynikającymi nie tylko z ustawy o finansach publicznych, lecz również z innych aktów normatywnych, a w szczególności z uchwały proceduralnej uchwalonej przez Radę Gminną Uchwala Nr XXXIX/254/2010 z dnia 27 sierpnia 2010 roku nakreślającą tryb i sposób postępowania przy opracowywaniu projektu budżetu.
W tak opracowanym projekcie dominują wydatki bieżące, niezbędne na zaspokojenie podstawowych potrzeb związanych z funkcjonowaniem gminy Wydatki inwestycyjne ograniczono do niezbędnych ale i tak w budżecie gminy stanowią 9,65 % ogólnej kwoty wydatków

W proponowanej do dyspozycji ogólnej kwocie wydatków przewidziano rezerwę ogólną na nieprzewidziane wydatki do wysokości 1 % planowanych wydatków budżetowych gminy tj. 153.774,58 .-zł oraz rezerwę celową na :

- na zarządzanie kryzysowe tj: 55.000.-zł
- wydatki w oświacie tj. 50.000,00.-zł .
Rezerwa ogólna stanowi zabezpieczenie środków na zdarzenia losowe, nieprzewidziane w trakcie opracowywania projektu budżetu i jego realizacji w całym roku budżetowym a rezerwa celowa stanowi zabezpieczenie środków na nieprzewidziane zadania bieżące w oświacie i na zarządzanie kryzysowe.
Budżet w wersji zaproponowanej zawiera realizację zadań przede wszystkim bieżących i kontynuację inwestycji rozpoczętych wcześniej.

W poszczególnych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego plan wydatków przedstawia się następująco:

 

Podsumowując wszystkie wydatki zaplanowane na 2013 rok należy stwierdzić, że są one poważnie ograniczone ze względu na określone dochody . Jeżeli jednak byłoby możliwości w uzyskaniu wyższych dochodów w 2013 roku, to wzrost ten winien być wykorzystany głównie na realizację zadań inwestycyjnych tj: dokończenie rozpoczętych inwestycji, a w szczególnie budowy dróg gminnych, położenie nowych nawierzchni na drogach i chodnikach powiatowych, budowę nowych ujęć wody pitnej oraz w ochronie środowiska tj: selektywna zbiórka odpadów, remonty szkół i rekultywację wysypisk.

Więcej informacji w projekcie budżetu gminy dostępnym na stronie BIP

20-11-2012

Powrót

Urząd Gminy Warta Bolesławiecka
Warta Bolesławiecka 40c
59-720 Warta Bolesławiecka
tel. 75 738 95 92, 75 738 95 97
e-mail (sekretariat): urzad@wartabol.pl

Godziny otwarcia
poniedziałek od 7.30 do 15.30
wtorek od 7.30 do 16.00
środa od 7.30 do 15.30
czwartek od 7.30 do 15.30
piątek od 7.30 do 15.00



Iwiny | Jurków | Lubków | Raciborowice Dolne | Raciborowice Górne | Szczytnica | Tomaszów Bolesławiecki | Warta Bolesławiecka | Wartowice | Wilczy las
Deklaracja dostępności

Copyright © 2009 Urząd Gminy Warta Bolesławiecja, Aplikacje internetowe ESC SA
array(4) { ["option"]=> string(2) "16" ["action"]=> string(9) "news_show" ["news_id"]=> string(3) "656" ["menu_id"]=> string(1) "0" }