OGŁOSZENIE o możliwości składania uwag

OGŁOSZENIE o możliwości składania uwag

Wójt Gminy Warta Bolesławiecka informuje, że tut. Urząd przygotował projekt uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Warta Bolesławiecka. Projekt ww. aktu prawa miejscowego dostępny jest na:

- stronie internetowej Gminy Warta Bolesławiecka www.wartaboleslawiecka.pl ,
- w pok. nr 7 i 11 Urzędu Gminy Warta Bolesławiecka, Warta Bolesławiecka 40c

Jednocześnie informuje się, że istnieje możliwość złożenia uwag do ww. projektu w terminie do dnia 15 listopada 2012 r. w formie:

- telefonicznej pod nr 75 738 95 92 wew. 24
- elektronicznej na adres anna.r@wartabol.pl,
- pisemnej na adres tut. Urzędu

Dodatkowo informujemy, że ostateczny projekt Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy będzie poddany ocenie radcy prawnego oraz opiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bolesławcu.
 

Projekt - UCHWAŁA
Rady Gminy Warta Bolesławiecka
Nr …………..
z dnia………………2012 r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Warta Bolesławiecka

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 6 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami1) oraz art. 4 ust. 1 i 3 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz. U. z 2012r. poz. 391 ze zmianami2), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bolesławcu Rada Gminy Warta Bolesławiecka uchwala, co następuje:


§ 1.
Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Warta Bolesławiecka, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.


§ 2.
Wykonie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Warta Bolesławiecka.

§ 3.
Traci moc uchwała Nr XXXIV/156/06 Rady Gminy w Warcie Bolesławieckiej z dnia 14 marca 2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Warta Bolesławiecka.

§ 4.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego z mocą obowiązywania od 1 stycznia 2013 r.

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
1 Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z: 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz.1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675 oraz z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281, z: 2012 r. poz. 567
2 Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951

 

 

 

Załącznik do Uchwały Nr …. Rady Gminy Warta Bolesławiecka z dnia … 2012 r.


Regulamin utrzymania czystości i porządku
na terenie gminy Warta Bolesławiecka

ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne

§ 1
Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warta Bolesławiecka, a w szczególności:


1. Rozdział II - Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
2. ROZDZIAŁ III - Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym
i technicznym
3. ROZDZIAŁ IV - Obowiązki formalno-prawne i skutki ich nieprzestrzegania
4. ROZDZIAŁ V - Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami.
5. ROZDZIAŁ VI - Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów
przeznaczonych do wspólnego użytku
6. ROZDZIAŁ VII - Wymagania odnośnie do utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
7. ROZDZIAŁ VIII - Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania
8. ROZDZIAŁ IX - Postanowienia końcowe

§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391),
2. gminie – należy przez to rozumieć gminę Warta Bolesławiecka,
3. właścicielach nieruchomości należy rozumieć zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy; przy czym opisane w art. 5 ust. 1 ustawy oraz niniejszym regulaminie obowiązki właściciela nieruchomości w zakresie utrzymania czystości:
1) na placu budowy zgodnie z treścią art. 5 ust. 2 ustawy należą do wykonawcy robót budowlanych,
2) na drogach publicznych zgodnie z art. 5 ust. 4 ustawy należą do zarządu drogi,
3) na terenach innych niż wymienione wyżej oraz w art. 5 ust. 1 zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy należą do gminy,
4. nieruchomościach zamieszkałych – należy przez to rozumieć nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, o których mowa w art. 6c ust. 1 ustawy,
5. nieruchomościach niezamieszkałych – należy przez to rozumieć nieruchomości, których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, o których mowa w art. 6c ust. 2 ustawy,
6. nieruchomościach dwufunkcyjnych – należy przez to rozumieć nieruchomości, których część zajmują mieszkańcy, a na pozostałej niezamieszkałej powstają również odpady komunalne,
7. odpadach ulegających biodegradacji – należy rozumieć przez to, zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 pkt 7 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach - Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz.1243 z póź. zm.) oraz zgodnie z Krajowym Planem Gospodarki Odpadami 2014 następujące odpady komunalne ulegające biodegradacji:
1) papier i tektura,
2) odzież i tekstylia z materiałów naturalnych,
3) odpady z terenów zielonych,
4) odpady kuchenne i ogrodowe,
5) drewno,
6) odpady wielomateriałowe,
8. odpadach wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych,
9. odpadach opakowaniowych – należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, opakowania z blachy stalowej i opakowania z aluminium, wymienione w Krajowym Planie Gospodarki Odpadami pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne, zgodnie z treścią art. 3, ust. 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 roku opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. z 2001 roku, Nr 63, poz. 638 z późn. zm.),
10. odpadach budowlano-remontowych i rozbiórkowych rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów, budów i rozbiórek, na które nie trzeba uzyskać pozwoleń na budowę lub których nie trzeba zgłaszać do administracji budowlano – architektonicznej
11. odpadach posortowniczych – należy rozumieć przez to odpady pozostałe po wysortowaniu u „źródła” odpadów wymienionych w art. 3 ust. 1 pkt.5 i art. 4 ust.2 pkt. 1 ppkt. a ustawy,
12. umowach – należy przez to rozumieć umowy na odbiór odpadów komunalnych podpisywane przez właścicieli nieruchomości z przedsiębiorcą, zgodnie z zapisami art. 6 ust. 1 ustawy,
13. umowach operatorskich na odbiór – należy przez to rozumieć umowę na odbiór podpisaną przez gminę z przedsiębiorcą, który wygrał przetarg ogłoszony zgodnie z treścią art. 6d ust. 1 ustawy,
14. umowach operatorskich na zagospodarowanie – należy przez to rozumieć umowę na zagospodarowanie odpadów komunalnych podpisaną pomiędzy gminą Warta Bolesławiecka
a Instalacją Przetwarzania Odpadów Komunalnych – Zakładem Gospodarki Komunalnej Lubków 63,
15. górnych stawkach opłat – należy przez to rozumieć stawki określone zgodnie z treścią art. 6 ust. 2 ustawy,
16. Krajowym Planie Gospodarki Odpadami 2014 (dalej: KPGO 2014) – należy rozumieć przez to dokument przyjęty przez Radę Ministrów uchwałą nr 217 z24 grudnia 2010 r. (M. P. Nr 101, poz.1183),
17. Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami 2012 - należy rozumieć przez to dokument przyjęty przez Sejmik Województwa Dolnośląskiego 27 czerwca 2012 roku uchwałą
nr XXIV/616/12,
18. stawkach opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – należy przez to rozumieć stawki ustalone uchwałą Rady Gminy na podstawie upoważnienia zawartego w art. 6k ust. 1 ustawy,
19. punkcie selektywnego zbierania – należy rozumieć zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy, zlokalizowany na terenie Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych – Zakład Gospodarki Komunalnej w Lubkowie , Lubków 63,
20. harmonogramie – należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie gminy Warta Bolesławiecka, uwzględniający zapisy Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warta Bolesławiecka, dotyczące częstości ich odbioru odpadów, o której mowa w art. 4 ust.2 pkt3oraz art. 6r ust. 3 ustawy,
21. przedsiębiorcy – należy przez to rozumieć podmiot realizujący zadania w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych prowadzący działalność w zakresie wymienionym w art. 7 ustawy, na którą konieczne jest uzyskanie zezwolenia, lub gminna jednostka, która nie ma obowiązku uzyskania zezwolenia, oraz zarejestrowany w rejestrze działalności regulowanej podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli, wpisany do rejestru działalności regulowanej zgodnie z zapisami art. 9c ustawy;
22. chowie zwierząt – rozumie się prze to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymywania i użytkowania,
23. poziomie redukcji masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania (dalej – redukcja) – należy go rozumieć zgodnie z zapisem art. 3c ustawy
i stosownego rozporządzenia wykonawczego,
24. poziomie recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku (dalej – odzysk)– należy go rozumieć zgodnie z zapisem art. 3b ustawy i stosownego rozporządzenia wykonawczego,
25. właścicielu lokalu – należy interpretować to pojęcie w rozumieniu ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) oraz ustawy z15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.),
26. lokatorze – należy interpretować to pojęcie w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 z późn. zm.) lub posiadający lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, w rozumieniu art. 9 ust. 4 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.),
27. posiadającym lokal – należy przez to rozumieć użytkownika, zastawnika, najemcę, dzierżawcę lokalu, w rozumieniu ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.),
28. korzystającym z lokalu – należy rozumieć przez to posiadającego tytuł prawny do lokalu lub korzystającego z lokalu o nieuregulowanym stanie prawnym, zgodnie z definicją zapisaną w ustawie z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.),
29. dysponującym lokalem – należy przez to rozumieć jako właściciela, lokatora, posiadającego lub korzystającego z lokalu,
30. selektywnym zbieraniu – rozumie się przez to zbieranie, w ramach którego dany strumień odpadów, w celu ułatwienia określonego sposobu przetwarzania, obejmuje rodzaje odpadów charakteryzujące się takim samym charakterem,
31. systemie gospodarki odpadami komunalnymi – rozumie się przez to wszelkie skoordynowane działania zmierzające do realizacji zasad gospodarowania odpadami, a więc zapobieganie i ograniczanie ich powstawania, prowadzenie ich odzysku lub recyklingu, unieszkodliwiania; system obejmuje wszystkie czynności realizowane na nieruchomości przez jej właściciela, a więc selektywne zbieranie, dalej odbiór, transport i zbieranie dokonane przez operatora, wreszcie odzysk, recykling i unieszkodliwianie realizowane przez podmioty wyspecjalizowane i regionalną instalację; zarządzający systemem jest także jego elementem,
32. zarządzającym systemem gospodarki odpadami – rozumie się przez to Gminę Warta Bolesławiecka realizującą zadania opisane w art. 3 ust. 2 ustawy,
33. kompostowniku – rozumie się przez to urządzenie lub budowlę służącą kompostowaniu odpadów organicznych – ich lokalizacja powinna spełniać wymogi zapisane w § 36 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.),
34. regulaminie - rozumie się przez to niniejszy regulamin utrzymania czystości i porządku
w gminie Warta Bolesławiecka,
35. sezonie letnim – obejmuje okres od 01 kwietnia do 30 listopada,
36. sezonem zimowym – obejmuje okres od 1 grudnia do 31 marca,

 


ROZDZIAŁ II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku
na terenie nieruchomości

§ 3
Wprowadza się wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujące:
1. prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych.
1) obowiązek zbierania powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, polegający na:
a) prowadzeniu selektywnego zbierania i przekazywaniu przedsiębiorcy odpadów komunalnych,
w sposób opisany w niniejszym regulaminie w § 4,
b) zbieraniu odpadów niepodlegających selektywnemu zbieraniu do pojemników o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców w sposób opisany w w Rozdziale III niniejszego regulaminu,
c) niezwłocznym zbieraniu i usuwaniu z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku budów i remontów lokali oraz budynków,
d) niezwłocznym usunięciem opału złożonego na terenie przeznaczonym do użytku publicznego
i jego uprzątnięciem
e) zbieraniu i usuwaniu po przeprowadzeniu zabiegów związanych z pielęgnacją
i utrzymywaniem estetycznego wyglądu ogrodów, terenów zielonych, kwietników, klombów – wszelkich powstałych w związku z tym odpadów,
2) obowiązek uwzględniania w trakcie zbierania powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych i zabiegów związanych z utrzymaniem czystości i porządku, innych przepisów obligujących do:
a) oddzielnego gromadzenia nieczystości ciekłych w postaci ścieków bytowych oraz gnojówki
i gnojowicy, w wypadku prowadzenia działalności rolniczo-hodowlanej, którą należy wykorzystywać zgodnie z zapisami ustawy z 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2007r. Nr 147 poz. 1033 z póź. zm),
b) stosowania oraz gromadzenia obornika i płynnych odchodów zwierzęcych na terenie gospodarstwa rolnego w miejscach spełniających wymogi przepisów ustawy z 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2007r. Nr 147 poz. 1033 z póź. zm),
c) uprzątania, poprzez ich usuwanie, nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części nieruchomości, realizując w ten sposób zapisy mówiące o ochronie uzasadnionych interesów osób trzecich – § 2 pkt 7 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. z 1999 r. Nr 74, poz. 836 z późn. zm.),
d) zabrania się: spalania odpadów na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków a także w pojemnikach. Dopuszcza się spalanie na pomierzch ziemi odpadów z drewna (trociny, wióry, ścinki) a także korka i korę, niezawierające substancji niebezpiecznych, impregnatów, folii, itp. o ile nie jest to sprzeczne z zasadami współżycia społecznego z zachowaniem bezpieczeństwa przeciwpożarowego,
e) zabrania się: wyrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów usługowych oraz innych nieruchomości, do koszy ulicznych oraz pojemników innych właścicieli,
f) dopuszcza się zagospodarowanie drobnego gruzu budowlanego do utwardzenia lub naprawy zniszczonych dróg o nawierzchni gruntowej po wcześniejszym uzyskaniu zgody właściciela lub zarządcy drogi,
g) pojemniki muszą odpowiadać wymaganiom zawartym w ustawie z 30 sierpnia 2002 r.
o systemie oceny zgodności (Dz.U. z 2010 r. Nr 138, poz. 935 z późn. zm.).
3) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, polegające na:
a) uprzątanie przez właścicieli nieruchomości, niezwłocznie po opadach: błota, śniegu, lodu
z powierzchni chodników (od granicy nieruchomości do krawędzi chodnika), przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącej dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości, przy czym należy to realizować w sposób nie zakłócający ruchu pieszych i pojazdów oraz posypanie piaskiem chodnika; uprzątnięte błoto, śnieg, lód należy złożyć na skraju chodnika, tak by mogły je uprzątnąć służby utrzymujące
w stanie czystości jezdnie,
b) piasek i sól użytą do tych celów określonych w pkt 3 lit. a należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania,
4) mycie nadwozi pojazdów samochodowych poza myjniami dozwolone jest wyłącznie
w następujących miejscach:
a) na terenie nieruchomości niesłużącej do użytku publicznego, tylko pod warunkiem,
że wykonywane jest to na utwardzonej ich części przy pomocy środków ulegających biodegradacji, a powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi;
b) na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych
i specjalnie oznaczonych.
5) drobne naprawy, a więc wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów poza warsztatami samochodowymi, na terenie nieruchomości dozwolone są tylko za zgodą właściciela nieruchomości i tylko wtedy, gdy nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy,

§ 4
Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:
1. wyposażenie nieruchomości w pojemnik do prowadzenia selektywnej zbiórki oznakowane
w sposób opisany w § 10 ust. 6 może być spełniony poprzez zlecenie gminie dodatkowej usługi dostarczenia pojemników w ramach złożonej deklaracji;
2. prowadzenie selektywnego zbierania na terenie wszystkich rodzajów nieruchomości następujących odpadów komunalnych:
1) papieru i tektury (w tym opakowania, gazety, czasopisma, opakowań wielomateriałowych itd.),
2) tworzywa sztucznego, metalu ,
3) szkła i odpadów opakowaniowych ze szkła,
3. prowadzenie selektywnego zbierania bioodpadów, w tym odpadów zielonych z ogrodów i parków we wszystkich rodzajach zabudowy i wszystkich rodzajach nieruchomości. W zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej właściciele nieruchomości mogą korzystać z przydomowego kompostownika pod warunkiem, że jego wielkość pozwala na co najmniej dwu letni okres przetrzymywania kompostowanego materiału przekładanego warstwą gleby i dojrzałego kompostu; Pozostali właściciele nieruchomości gromadzą i przekazują przedsiębiorcy odpady ulegające biodegradacji w pojemnikach o pojemności 240 l na posesjach jednorodzinnych
i 1100 l na pozostałych nieruchomościach.
4. właściciel nieruchomości, aby móc prowadzić selektywną zbiórkę bioodpadów do własnego kompostownika, ma obowiązek zarejestrować go w gminie w deklaracji, o której mowa w art. 6n ust. 1 ustawy, wraz z zobowiązaniem, iż będzie realizował indywidualne selektywne zbieranie bioodpadów oraz wykorzystywał będzie uzyskany materiał dla własnych potrzeb lub przekazywał do wykorzystania przedsiębiorcy,
5. odpady zielone pochodzące z przyciętych lub ściętych krzewów i drzew należy zagospodarować we własnym zakresie lub samodzielnie dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
6. w sytuacji gdy ścięte gałęzie krzewów i drzew dla ich przekazania muszą być załadowane do większego pojemnika, właściciel nieruchomości/dysponujący lokalem ma obowiązek odpowiednio wcześniej odpłatnie zamówić taki pojemnik u przedsiębiorcy, który z kolei ma obowiązek podstawić go w terminie 48 godzin (2 dni robocze). Przedsiębiorca ma obowiązek odebrać go za dodatkową opłatą,
7. prowadzenie selektywnego zbierania powstających w nieruchomościach zamieszkałych
i niezamieszkałych: przeterminowanych leków i chemikaliów, w tym farb, rozpuszczalników, olejów odpadowych itd., zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego
i elektronicznego, zużytej odzieży, odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon, odzieży tekstyliów oraz powstających
w rodzinnych gospodarstwach domowych opakowań po środkach ochrony roślin;
8. wymienione odpady w pkt. 7 należy dostarczyć do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów w Lubkowie lub:
1) zużyte baterie dostarczyć do rozstawionych pojemników w placówkach kulturalno-oświatowych na terenie gminy,
2) przeterminowane leki dostarczyć do rozstawionych pojemników w punktach aptecznych,
3) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe będą obierane z terenu nieruchomości przez przedsiębiorcę 2 razy w roku w terminach określonych w harmonogramie,
9. odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe muszą zostać załadowane do odpowiedniego pojemnika przeznaczonego na tego typu odpady lub załadowane bezpośrednio na środki transportu kołowego , uniemożliwiających pylenie,
10. właściciel nieruchomości dysponujący lokalem ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić taki pojemnik u przedsiębiorcy, który z kolei ma obowiązek podstawić go w terminie 48 godzin
(2 dni robocze),
11. odpady budowlano-remontowe przedsiębiorca ma obowiązek odebrać za dodatkową opłatą,
12. przeznaczone do selektywnego zbierania opakowania po żywności, które uległy zabrudzeniu, przed włożeniem do pojemnika należy umyć.
13. odpadów opakowaniowych z zakrętkami przed umieszczeniem ich w pojemnikach należy pozbawić zakrętek, zgnieść je i ponownie zabezpieczyć zakrętką.,
14. gmina tworzy Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów, na terenie Zakładu Gospodarki Komunalnej w Lubkowie 63. Punkt przyjmuje posegregowane odpady z nieruchomości indywidualnie dostarczone przez właścicieli nieruchomości w ramach zryczałtowanej opłaty.
15. zebrane w wyniku sprzątania chodników liście pochodzące z drzew rosnących wzdłuż ulicy należy zgromadzić na chodniku w miejscu nieutrudniającym korzystanie z niego, a następnie bezzwłocznie zgłosić ten fakt zarządcy drogi, który ma obowiązek bezzwłocznie je odebrać.

§ 5
Ustala się następującą częstotliwość w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych:
1. opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do przedsiębiorcy, z którym podpisał umowę; zamówienie musi być zrealizowane w okresie 2 dni od złożenia (robocze);
2. częstość opróżniania z nieczystości ciekłych zbiorników bezodpływowych wynika z ich pojemności i tempa zapełnienia;

§ 6
Ustala się następującą minimalną częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
1. z obszarów zabudowy zagrodowej, jednorodzinnej, rekreacyjnej, wielorodzinnej, budynków użyteczności publicznej:
1) zbierane selektywnie: papier i tektura, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe – raz w miesiącu ,
2) szkło - raz na dwa miesiące,
3) bioodpady, odpady ulegające biodegradacji i odpady zielone – w okresie letnim dwa razy
w miesiącu, a w okresie zimowym raz w miesiącu,
4) odpady posortownicze w przypadku prowadzonej selektywnej zbiórki – raz w miesiącu;
5) odpady zmieszane - zbierane nieselektywnie – dwa razy w miesiącu.
2. z terenów nieruchomości niezamieszkałych:
1) zbierane selektywnie: papier i tektura, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe –szkło i bioodpady dwa razy w miesiącu ,
2) odpady zmieszane - zbierane nieselektywnie – raz w tygodniu.
3. opróżnianie koszy ulicznych oraz koszy w parkach, na przystankach następuje minimalnie raz
w tygodniu;
4. w przypadku braku możliwości terminowego odbioru odpadów z uwagi na złe warunki atmosferyczne lub inne uzasadnione okoliczności operator/przedsiębiorca zobowiązany jest do odbioru odpadów niezwłocznie po ustaniu przyczyn uniemożliwiających odbiór.


§ 7
Ustala się następujące zasady pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości:
1. odbiór odpadów oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, mogą odbywać się
w godzinach od 6.00 do 22.00 w dni robocze.
2. w uzasadnionych przypadkach , o którym mowa w § 6 ust. 4 dopuszcza się odbiór odpadów
komunalnych w sobotę od godz. 8.00 do 14.00

ROZDZIAŁ III
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym
i technicznym.


§ 8
Określa się minimalną objętość pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych
na terenie nieruchomości:
1. dla zabudowy zagrodowej, jednorodzinnej, wielolokalowej minimalna pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości:
1) niesegregowanych odpadów komunalnych (zmieszanych) 40 litrów na osobę tygodniowo, jednak co najmniej jeden pojemnik 240 litrów na każdą nieruchomość;
2) segregowane odpady komunalne 30 litrów na osobę tygodniowo, na każdy rodzaj odpadu, jednak co najmniej po jednym pojemniku na każdy z rodzajów odpadów o pojemności 240 litrów na każdą nieruchomość;
2. dla szkół wszelkiego typu 3 litry na każdego ucznia i pracownika tygodniowo, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 240 litrów na każdą nieruchomość
3. dla punktów handlowych 50 litrów na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik 240 litrów na każdy punkt,
4. dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych prowadzących działalność gospodarczą w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych pojemnik 240 litrów na każdych 10 pracowników,
5. zarządzający systemem gospodarki odpadami przekazuje operatorowi informacje o liczbie pojemników, w jaką musi on wyposażyć każdą z nieruchomości, których właściciele w deklaracji zamówili dodatkową usługę w postaci wyposażenia nieruchomości w pojemniki do segregacji odpadów.


§ 9
Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości i dysponujących lokalami:
1. Do selektywnego i nieselektywnego gromadzenia odpadów należy stosować pojemniki wykonane z tworzywa sztucznego z kołami i pokrywą, przystosowane do opróżniania przez typowe samochody śmieciarki posiadające tylne wysięgniki podnoszące o pojemności 240, 1100 litrów w następujących ujednoliconych kolorach:
1) NIEBIESKI z przeznaczeniem na papier i makulaturę;
2) ŻÓŁTY z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne,
3) BRĄZOWY z przeznaczeniem na odpady biodegradowalne;
4) ZIELONY z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane;
5) SZARY z przeznaczeniem na odpady posortownicze.
6) SZARY z przeznaczeniem na odpady zmieszane
2. Przeterminowane leki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w aptekach na terenie Gminy Warta Bolesławiecka,
3. Zużyte baterie i akumulatory należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych
i przekazywać je do specjalistycznych pojemników zamykanych z tworzywa sztucznego
o pojemności minimum 35 l znajdujących się w placówkach kulturalno-oświatowych na terenie gminy,
4. Odpady budowlane należy gromadzić w specjalistycznych pojemnikach stalowych o pojemności minimum 1 m3 lub bezpośrednio na kołowych środkach transportu, uniemożliwiających pylenie.

§ 10

Ustala się standardy utrzymania pojemników i miejsc zbierania i gromadzenia odpadów przed ich odebraniem przez przedsiębiorcę w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym:
1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywać pojemniki w stanie czystości zarówno zewnętrznej jak i wewnątrz jak i dokonywać okresowej dezynfekcji pojemników na odpady,
z zachowaniem przepisów ochrony środowiska
2. Pojemnik nie powinien być uszkodzony lub pozbawiony, np. pokrywy;
3. Miejsca gromadzenia odpadów komunalnych powinny być ogrodzone i zamknięte. Dostęp do nich winny mieć wyłącznie osoby mające obowiązek zbierać w nich odpady komunalne;
4. Pojemniki na odpady powinny być ustawione, na terenie nieruchomości, w miejscu widocznym, trwale oznaczonym, na wyrównanej utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota;
5. Miejsca gromadzenia odpadów należy utrzymywać w stanie czystości poprzez ich zamiatanie
i uprzątanie;
6. Pojemniki muszą wyglądać estetycznie, być trwale i czytelnie oznakowane rodzajem odpadów, jakie być mają do niego zbierane; Na pojemnikach umieszcza się w widocznym miejscu niezmywalną naklejkę z opisem rodzaju odpadu zbieranego czcionką wys. 24 mm szer. 15 mm oraz informację w formacje A4 wyszczególnionych w materiałach informacyjno-edukacyjnych opracowanych przez gminę.


§ 11

Ustala się zasady rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów
i gromadzenia nieczystości płynnych:
1. podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy § 22 i 23 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690; z 2003 r. Nr 33, poz. 270 i z 2004 r. Nr 109, poz. 1156);
2. właściciele nieruchomości mają obowiązek ustawienia na terenie nieruchomości pojemniki na odpady w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników jednostki wywozowej bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości, tak aby odległość od miejsca ustawienia pojemników do miejsca postoju podjazdu nie przekraczała ośmiu metrów bieżących, a ich transport odbywał na jednym poziomie, lub gdy takiej możliwości nie ma, wystawiania w dniu odbioru, zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości, w sposób nie zakłócający ruchu komunikacyjnego. Dopuszcza się w wyjątkowych sytuacjach, za zgodą przedsiębiorcy także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach, a na obszarach, na których dojazd samochodu odbierającego odpady do położonych nieruchomości jest trudnodostępny, ich właściciele mają obowiązek odpady w wyznaczonych terminach, zwieźć do miejsca położonego przy drodze, którą porusza się samochód przedsiębiorcy;
3. właściciele pojazdów mechanicznych parkujących na drodze dojazdowej do nieruchomości, w wyznaczonym harmonogramem dniu odbioru odpadów mają obowiązek usunąć lub przestawić je w taki sposób, by nie utrudniać przejazdu i ładowania zawartości pojemników na samochód przedsiębiorcy;
4. szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego przedsiębiorcy w celu ich opróżnienia;
5. wyselekcjonowane odpady budowlane i zielone pochodzące z pielęgnacji drzew i krzewów muszą być złożone w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu przedsiębiorcy, w sposób nieutrudniającym korzystania z nieruchomości lub wyznaczonym do tego celu przez właściciela.

§ 12

Ustala się zasady zachowania bezpieczeństwa podczas eksploatacji pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorników bezodpływowych. Nieprzestrzeganie tych wymogów może spowodować odmowę odbioru odpadów i zgłoszenie tego faktu gminie:
1. zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużla, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych, w tym eternitu i zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz odpadów innych aniżeli komunalne pochodzących z działalności gospodarczej;
2. zabrania się wrzucania do pojemników odpadów mogących potencjalnie uszkodzić pojazd odbierający odpady, w takiej sytuacji przedsiębiorca może dochodzić pokrycia równowartości powstałej szkody na drodze postępowania cywilnego;
3. zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady, jakichkolwiek odpadów;
4. zabrania się celowego ubijania odpadów zmieszanych w pojemnikach, w sposób utrudniający jego opróżnianie;
5. do pojemników przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów oraz biodpadów można wrzucać wyłącznie rodzaje odpadów wyszczególnionych w materiałach informacyjno-edukacyjnych opracowanych przez gminę.
6. właściciele pojazdów mechanicznych parkujących na drodze dojazdowej do nieruchomości, w wyznaczonym harmonogramem dniu odbioru odpadów mają obowiązek usunąć lub przestawić je w taki sposób, by nie utrudniać przejazdu i ładowania zawartości pojemników na samochód przedsiębiorcy;
7. zabrania się odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych oraz odsiąków z obornika do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są nieczystości płynne pochodzenia bytowego.


§ 13
Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego.
1. na chodnikach, przystankach komunikacji publicznej, w parkach:
2. kosze uliczne o pojemności od 10 l do 60 l wyposażone w zadaszenie ograniczające możliwość zalania odpadów wodami opadowymi;
3. odległość pomiędzy koszami rozstawionymi na drogach publicznych i w parkach nie może przekraczać 150 m;
4. na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma to
w sąsiedztwie oznaczenia przystanku.


§ 14
Właściciel nieruchomości, na której będzie organizowana impreza masowa, ma obowiązek zadbać o to, by jej organizator wyposażył miejsce, na którym ona się odbywa w jeden pojemnik o pojemności 240 l na 50 osób uczestniczących w imprezie oraz w szalety przenośne w liczbie jeden szalet na 100 osób uczestniczących w imprezie, jeżeli czas jej trwania nie przekracza 4 godzin; jeśli jest on dłuższy liczbę tę należy zwiększyć o 50% w stosunku do podanej wyżej, na każde następne 4 godziny trwania imprezy; właściciele nieruchomości są zobowiązani zawrzeć umowy z przedsiębiorcami na dostarczenie pojemników i szaletów oraz opróżnienie i uprzątnięcie ich.

§ 15
Ustala się następujące zasady doboru objętości zbiorników bezodpływowych:

1. Właściciel nieruchomości nie mający możliwości włączenia jej do systemu kanalizacji sanitarnej, zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez wybudowanie
i dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do liczby osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób, aby nie nastąpił ich wypływ ze zbiornika na powierzchnię ziemi, wód lub gruntu;
2. Normatywne ilości nieczystości płynnych wylicza się według zużycia wody (wskazanie wodomierza) bądź dla obiektów nie wyposażonych w wodomierze przyjmuje się zużycie wody wg norm określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 14 stycznia 2002 r.
w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. z dnia 31 stycznia 2002 r.).


ROZDZIAŁ IV
Obowiązki formalno-prawne i skutki ich nieprzestrzegania

§ 16
Wprowadza się obowiązki w zakresie dokumentowania:
1. właściciele nieruchomości są zobowiązani do zawarcia umowy z przedsiębiorcą na odbiór nieczystości płynnych, w terminie 14 dni od wejścia w życie regulaminu, zasiedlenia nieruchomości lub rozpoczęcia działalności gospodarczej; właściciele ci mają obowiązek żądania od przedsiębiorcy faktur za odebrane odpady i opróżnienie zbiornika bezodpływowego i okazania ich na żądanie służb upoważnionych przez wójta;
2. rolnicy zużywający wodę na potrzeby gospodarstwa rolnego i w związku z tym nieodprowadzający ścieków do zbiorników bezodpływowych lub kanalizacji gminnej, powinni zainstalować odrębny licznik do pomiaru zużycia wody na potrzeby bytowe;

§ 17
Konsekwencje nierealizowania obowiązków:
1. wykonywanie przez właścicieli nieruchomości obowiązków nałożonych w niniejszym regulaminie podlega kontroli Wójta Gminy Warta Bolesławiecka,
2. dowody uiszczenia opłat za odbiór odpadów komunalnych i opróżnianie zbiorników bezodpływowych, właściciel nieruchomości jest obowiązany przechowywać przez okres 3 lat,
3. w przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do natychmiastowego ich usunięcia.

ROZDZIAŁ V

Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami.


§ 18
Zmieszane odpady komunalne, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych nie mogą być wywożone poza Region Zachodni Gospodarki Odpadami i muszą być oddane do zagospodarowania do Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych – Zakład Gospodarki Komunalnej Lubkowie 6. W przypadku awarii ww. instalacji należy dostarczyć je do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych w regionie zachodnim.

ROZDZIAŁ VI
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 19
Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą także pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.


§ 20
Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy ponoszenie pełnej odpowiedzialności za zachowanie utrzymywanych zwierząt, a w szczególności:
1. w odniesieniu do psów:
1) poza obszarem własnej nieruchomości prowadzenie każdego psa na uwięzi oraz z nałożonym kagańcem,
2) zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający samowolny dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem oraz pod warunkiem że przebywanie takie nie jest uciążliwe dla sąsiadów i innych osób,
3) zwolnienie psa ze smyczy i kagańca dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych oraz mało uczęszczanych, a także wyznaczonych w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne,
4) opłacanie podatku od posiadania psów, którego wysokość ustala corocznie Rada gminy Wara Bolesławiecka, podatek należy wpłacić do końca marca danego roku lub w ciągu miesiąca od dnia wejścia w posiadanie psa,
5) systematyczne szczepienie przeciwko wściekliźnie,
6) uzyskanie zezwolenia Wójta Gminy Warta Bolesławiecka na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną,

2. w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
1) stały i skuteczny dozór;
2) zachowanie środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi i innych zwierząt,
3) prowadzenie pojedynczo w sposób zapewniający sprawowanie nad nimi kontroli, wyłącznie przez osoby dorosłe zwierząt agresywnych lub mogących wzbudzać zagrożenie dla otoczenia;
4) zabezpieczenie przed wydostaniem się z pomieszczenia pajęczaków, owadów, gadów, płazów, ptaków i innych zwierząt egzotycznych utrzymywanych na obszarze nieruchomości,
5) wyprowadzanie zwierząt egzotycznych poza lokal jedynie na uwięzi lub w klatce,
6) zakaz wprowadzania zwierząt do obiektów użyteczności publicznej placówek handlowych
i gastronomicznych, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp., postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów przewodników,
7) zakaz wprowadzania zwierząt domowych na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, plaż, kąpielisk oraz na tereny objęte zakazem na podstawie odrębnych uchwał rady gminy,
8) zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych oraz mało uczęszczanych, a także wyznaczonych w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem,
9) natychmiastowe usuwanie przez właścicieli zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku wspólnego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych itp., a także nieruchomościach innych właścicieli; nieczystości te, umieszczone w szczelnych, nieulegających szybkiemu rozkładowi torbach mogą być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników oraz osób niepełnosprawnych, korzystających z psów opiekunów,
3. postanowienia ust 2 dotyczą także zwierząt nieudomowionych, utrzymywanych w charakterze
zwierząt domowych.

§ 21

Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy Warta Bolesławiecka reguluje Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt (ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt – Dz. U. Nr 111, poz. 724 z późn. zm.).

ROZDZIAŁ VII
Wymagania odnośnie do utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.

§ 22
1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach zabudowy wielorodzinnej, jednorodzinnej, w budynkach zamieszkania zbiorowego, użyteczności publicznej, strefach przemysłowych, ogrodach działkowych i obszarach zabudowanych budynkami rekreacji indywidualnej.
2. Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich podarunkiem posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt.
3. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wymienionych w pkt 3, zobowiązani są przestrzegać zapisów § 3 niniejszego regulaminu, a ponadto:
1) przestrzegać przepisów sanitarno-epidemiologicznych;
2) składować obornik w odległości co najmniej 20 m od linii rozgraniczającej nieruchomości, na terenie płaskim, tak by odcieki nie mogły przedostawać się na teren sąsiednich nieruchomości;
3) pszczoły trzymać w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości lub 3 m przy zastosowaniu szczelnego ogrodzenia o minimum 3 m wysokości oraz 30 m od najbliższego budynku mieszkalnego, w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.
4. Trzymanie gołębi w budynkach wielorodzinnych jest zabronione chyba, że właściciel nieruchomości wyrazi na to zgodę.


ROZDZIAŁ VIII
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 23
1. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami wielorodzinnymi zobowiązani są do przeprowadzania, co najmniej raz w roku, deratyzacji na terenie nieruchomości. Obowiązek ten, w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, może być realizowany tylko w miarę potrzeby.
2. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich mają obowiązek deratyzacji pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy do roku – wiosną i jesienią, realizowaną przez podmiot uprawniony.


§ 24
W wypadku wystąpienia populacji gryzoni stwarzającej zagrożenie sanitarne Wójt określi, w uzgodnieniu z państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym, obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz poprzez zarządzenie termin jej przeprowadzenia.

§ 25
Koszty przeprowadzenia deratyzacji ponoszą właściciele nieruchomości.

ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe


§ 26
Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu, sprawuje Wójt Gminy Warta Bolesławiecka.

 


 

Załączniki:

07-11-2012

Powrót

Urząd Gminy Warta Bolesławiecka
Warta Bolesławiecka 40c
59-720 Warta Bolesławiecka
tel. 75 738 95 92, 75 738 95 97
e-mail (sekretariat): urzad@wartabol.pl

Godziny otwarcia
poniedziałek od 7.30 do 15.30
wtorek od 7.30 do 16.00
środa od 7.30 do 15.30
czwartek od 7.30 do 15.30
piątek od 7.30 do 15.00



Iwiny | Jurków | Lubków | Raciborowice Dolne | Raciborowice Górne | Szczytnica | Tomaszów Bolesławiecki | Warta Bolesławiecka | Wartowice | Wilczy las
Deklaracja dostępności

Copyright © 2009 Urząd Gminy Warta Bolesławiecja, Aplikacje internetowe ESC SA
array(4) { ["option"]=> string(2) "16" ["action"]=> string(9) "news_show" ["news_id"]=> string(3) "649" ["menu_id"]=> string(1) "0" }