Nowe dowody osobiste

Nowe dowody osobiste

Ustawa o nowych dowodach osobistych zakłada, że od 2011 roku będziemy mogli posługiwać się elektronicznym dokumentem tożsamości.

Prawo do posiadania nowego dokumentu tożsamości będzie miał każdy obywatel Polski. Osoba pełnoletnia będzie miała natomiast obowiązek posiadania dowodu osobistego. Będzie on potwierdzał tożsamość i obywatelstwo polskie na terenie Polski oraz m.in. państw strefy Schengen. Różny będzie okres ważności wydawanych nowych dowodów osobistych.

Celem elektronicznych dowodów osobistych ma być umożliwienie każdemu obywatelowi załatwianie spraw urzędowych przez Internet. Dlatego mają one posiadać wbudowany elektroniczny nośnik danych (tzw. chip). Nowy dowód osobisty będzie można wykorzystać jako dokument potwierdzający uprawnienie do korzystania z wielu usług np.: składania podpisu elektronicznego, co pozwoli na dokonywanie czynności prawnych w urzędach administracji publicznej; jak również ma on być wykorzystywany przy dostępie do rejestrów publicznych, np. rejestru usług medycznych.

Cechą charakteryzującą nowe dowody tożsamości będzie ich dwuwarstwowość. Oznacza to, że oprócz warstwy graficznej nowy dowód będzie składał się z warstwy elektronicznej. Pierwsza część potwierdzająca tożsamość osoby będzie zawierała dane osobowe. Natomiast druga warstwa będzie zawierała zabezpieczone dane biometryczne. Warstwa elektroniczna nie będzie kodowana jednorazowo, w każdym momencie będzie ona mogła zostać uzupełniona o dodatkowe dane potrzebne do realizacji określonych praw i obowiązków obywatela.

Zgodnie z wytycznymi nowy dowód osobisty ma zawierać następujące dane:
1) dane dotyczące osoby:
• nazwisko,
• imię (imiona),
• nazwisko rodowe,
• imiona rodziców,
• datę i miejsce urodzenia (miejscowość),
• płeć,
• wizerunek twarzy odpowiadający wymogą biometrycznym,
• numer PESEL,
• obywatelstwo;
2) dane dotyczące dokumentu:
• seria i numer dowodu,
• data wydania,
• data ważności,
• oznaczenie organu wydającego dokument.
W nowych dokumentach nie pojawią się informacje o miejscu zameldowania właściciela ani jego rysopis. Jeżeli wczorajsza poprawka Senatu zostanie zatwierdzona przez Sejm, dowód będzie zawierał również dane o grupie krwi.

Od 2011 r. o wydanie dowodu można się będzie ubiegać we właściwym organie dowolnej gminy. Jego odbiór nastąpi w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.

Ustawodawca zakłada możliwość złożenia wniosku o dowód osobisty na 3 sposoby:
1) za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP),
2) w wersji papierowej, po wypełnieniu formularza wniosku przez wnioskodawcę i osobistym złożeniu go w organie gminy,
3) osobiście, poprzez wyrażenie przez wnioskodawcę w siedzibie organu gminy żądania sporządzenia wniosku, na podstawie danych zawartych w rejestrach publicznych oraz otrzymanych od wnioskodawcy.
Wydanie nowego dowodu ma być bezpłatne.
Dowody osobiste będą wydawane z określonym terminem ważności, oczywista stanie się, więc potrzeba ich wymiany. Projekt zmian określa 3 przypadki, w których nastąpi wymiana dowodu z powodu:
1) upływu terminu ważności dowodu osobistego (w tym wypadku o wymianę dowodu trzeba będzie wystąpić, co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego),
2) wymiany danych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego,
3) zmiany wyglądu, która ma istotny wpływ na rozpoznanie właściciela dowodu.

Zarówno w drugim, jak i trzecim przypadku termin na wymianę dowodu osobistego będzie niezwłoczny. Z kolei wydanie nowego dowodu osobistego w miejsce poprzedniego nastąpi w momencie: utraty, uszkodzenia dowodu osobistego, przekazania do organu gminy lub konsulatu przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego. Nowy dowód zostanie wydany również w przypadku otrzymania decyzji o odmowie wydania spersonalizowanego dowodu osobistego na skutek dołączenia do wniosku składanego drogą elektroniczną fotografii, która nie spełnia koniecznych wymogów bądź nie przedstawia osoby ubiegającej się o dowód.
 

Źródło: serwisy informacyjne: samorząd.pap, eko-samorządowiec.

06-08-2010

Powrót

Urząd Gminy Warta Bolesławiecka
Warta Bolesławiecka 40c
59-720 Warta Bolesławiecka
tel. 75 738 95 92, 75 738 95 97
e-mail (sekretariat): urzad@wartabol.pl

Godziny otwarcia
poniedziałek od 7.30 do 15.30
wtorek od 7.30 do 16.00
środa od 7.30 do 15.30
czwartek od 7.30 do 15.30
piątek od 7.30 do 15.00



Iwiny | Jurków | Lubków | Raciborowice Dolne | Raciborowice Górne | Szczytnica | Tomaszów Bolesławiecki | Warta Bolesławiecka | Wartowice | Wilczy las
Deklaracja dostępności

Copyright © 2009 Urząd Gminy Warta Bolesławiecja, Aplikacje internetowe ESC SA
array(4) { ["option"]=> string(2) "16" ["action"]=> string(9) "news_show" ["news_id"]=> string(3) "159" ["menu_id"]=> string(1) "0" }